Abstract: De globala hållbarhetsmålen är högt prioriterade av regeringen. Samtidigt ökar efterfrågan på transporter hos såväl näringsliv som medborgare. Samtidigt förväntas Trafikverket ta sig an en mängd andra samhällsutmaningar inom exempelvis hälsa, trafiksäkerhet, trygghet, buller och digitalisering. Ny kunskap krävs i takt med att myndigheten får en allt tydligare roll som central nod för samhällets utveckling. Samverkan är det ord som ständigt återkommer för att beskriva behovet av möten, forum och nätverk för att verka tillsammans. Genom att samla människor, roller och funktioner ska lösningar komma till stånd. Men ska samverkan bli fruktbar så krävs ändamålsenliga förutsättningar och tillvägagångssätt. Regeringens Tillitsdelegation (Fransson et.al 2019) lyfte fram systemdesign (se 1.6) och de särskilda arenor som andra länder ställer till förfogande för de samhällsaktörer som gemensamt behöver ta sig an en utmaning. Som exempel kan nämnas UK Policy Lab i Storbritannien och Le 27e Region i Frankrike. Arenorna utgör inte bara en fysisk plats att mötas. De är även rustade med professionell facilitering och beprövade designmetoder för att åskådliggöra och visualisera aktörernas förutsättningar, resurser och lösningar. I konceptet ingår att när deltagarna stöter på hinder som de själva inte kan undanröja så finns det en redan etablerad kontakt till överordnade systemnivåer. Med stöd och hjälp, och genom ett gemensamt lärande och utforskande, kan aktörerna därmed lättare hantera målkonflikter och nå konsensus. Syftet med föreliggande studie ska vara att i en svensk kontext konceptualisera och testa idén med professionell facilitering med verktyg för systemdesign på en neutral arena. Aktörerna äger sakfrågan, men får hjälp med samverkan och att hantera målkonflikter. Målet är att erfarenheterna ska kunna underlätta arbetet med andra komplexa samhällsutmaningar, såväl inom Trafikverket som i andra sammanhang.
Abstract: The global sustainability goals are a high priority for the Swedish government. At the same time, the demand for transport is increasing among both businesses and citizens. To save the planet, it is crucial to quickly streamline the transport systems and stop the emissions. At the same time, the Swedish Transport Administration is expected to address a number of other societal challenges in, for example, health, road safety, security, noise and digitalization. New knowledge is required as the authority is given an increasingly clear role as a central node for the development of society. Collaboration is the word that often is used to describe the need for meetings, forums and networks to work together. By gathering people, roles and functions, solutions are expected to arise. But if collaboration is to be fruitful, appropriate conditions and approaches are required. The Government's Delegation of Trust-Based Governance highlighted system design and the special arenas that other countries make available to those societal actors who jointly need to take on a challenge. Examples include the UK Policy Lab in the UK and Le 27e Region in France. The arenas are not just a physical place to meet. They are also equipped with professional facilitation and proven methods for illustrating and visualizing the actors' conditions, resources and solutions. The concept includes that when the participants encounter obstacles that they themselves cannot remove, there is an already established contact to higher system levels. With support and help, and through joint learning and exploration, the actors can thus more easily handle goal conflicts and reach consensus. The purpose of the present study will be to conceptualize and test the idea of professional facilitation in a Swedish context with appropriate tools for service design in a neutral arena. The actors own the issue, but receive help with collaboration and dealing with goal conflicts. The goal is for the experiences to be able to facilitate the work with other complex societal challenges, both within the Swedish Transport Administration and in other contexts.