National Transport Library Research Database

BeFo 416 - Mekanisk beständighet av injekteringsmedel, påverkan från drivningen av tunnel (BeFo 416 - Mechanical durability of grout, effects from tunnel excavation)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-02-03 -- 2027-12-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/2537
Subject(s): Abstract: Projektet ämnar bringa klarhet i hur injekteringsmedlet påverkas av olika krafter från tunneldrivningen. Från det att injekteringen startar utsätts injekteringsmedlet för nedbrytande krafter. Dessa kan vara själva injekteringstrycket, vattnets naturliga flöden i sprickor, vibrationer från borrningen, vattenflödet från själva borrhålsspolningen av kompletterande borrhål, vibrationer och gasexpansion från sprängningen. Projektet som söks för är ett 5 årigt doktorandprojekt där både laborationer, fältstudier och teoriutveckling skall belysa denna högst kopplade frågeställning. Med ett lyckat resultat kan detta ge värdefull information och kunskap lämplig för projekterande konsulter. Betydelsen av projektet härrörs till att minska inflödet och därmed påverkan på grundvattenförhållandena på kort och lång sikt, genom att tidigt kunna identifiera orsaker till eventuella svårigheter och föreslå lämplig metodik och lämpliga bruksegenskaper. Utifrån detta kan innovationer göras som är till nytta för både beställare i form av ”billigare” tunnlar och entreprenörer som kan föreslå förbättringarAbstract: The project aims to find how the grout is affected by different forces coming from the tunnel excavation cycle. From the moment of injection, the grout is subjected to degrading forces. These can be the grout pressure itself, natural flow in fractures, vibrations from the drilling, the waterflow from the borehole flushing of complementary boreholes, vibrations and gas expansion from the blasting. The project is five-year long PhD-project where both laboratory studies, field studies and theory development shall clarify this highly coupled research question. The necessity of the project is to minimize the in leakage to tunnels and therefor the effect on the ground water on short- and long time. This can be done by early identifying foreseen problems and suggest a proper methodology and appropriate grout properties. Based on this, innovations can be done that is useful for clients getting “cheaper” tunnels by that contractors can come up with more effective solutions.
Item type: