National Transport Library Research Database

Utvärdering av elektroniska reklamtavlors påverkan på trafikanter (Evaluating of variable LED advertising signs influence on road users)

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2009-09-14 -- 2011-12-31 ; 1218000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2009:35588
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektets syfte är att utreda om Vägverket kan tillåta uppsättning av elektroniska reklamtavlor inom vägområdet. Utvärderingen ska ge en beslutsunderlag huruvida Vägverket kan godkänna uppsättning av elektroniska reklamtavlor inom Vägområdet. Utvärderingen ska genomföra i fyra olika delar, vilka beskrivs nedan: 1. Litteraturstudie 2. TS-analys 3. Trafikanters attityder till reklam 4. Studie i visuell distraktion Del 1, 2 och 4 kommer att genomföras av VTI då de är mest lämpade att göra detta. Del 4 är det endast VTI som kan genomföra i Sverige. Del 3 gör av en på ramavtal upphandlad konsult som är specialiserad på marknadsundersökningar. Sedan 2007 har Vägverket Region Stockholm gett tillstånd att på 10 platser sätta upp elektroniska reklamtavlor enligt väglagen för uppsättning av skyltar. Det var då en 2 år lång försöksperiod.
Item type: