National Transport Library Research Database

Bärighets kontroll av siltjord terrassmaterial med koppling till M-E- beräkningar (ERAPAVE) (Bearing capacity control of silted terrace material with connection to M-E calculations (ERAPAVE))

  • Kuttah, Dina
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-10-01 -- 2021-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2020/110575
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet ska fokusera på att använda KUAB lätt fallvikt för att uppskatta de dynamiska egenskaperna med upprepade laster hos siltjord. Forskningen inriktar sig på att hitta nya relationer där resultat från upprepade LWD-försök på finkorniga terrassmaterial kan användas som input i programvara för mekanistisk-empirisk dimensionering av vägöverbyggnader. Tidigare studien har visat att deformationsmodul mätt med LWD kan korreleras med motsvarande styvhetsmodul mätt med dynamiskt treaxialförsök under liknande betingelser för den sanden och det bärlager som användes i studien. Projektet syftar också till att se om det går att beskriva deformationsegenskaperna för av det testade materialet i ERAPAVE med lätt fallvikt försök. Kontrollera också om det är möjligt att göra en uppskattning av indata parametrar i dimensioneringssystemet ERAPave (dvs att verifiera om det är möjligt att göra en uppskattning av plastiska deformationsegenskaperna hos de testade materialen med ackumulerad belastning som kan användas som beskrivning av materialets egenskaper i ERAPAVE). Abstract: The project will focus on using KUAB light weight deflectometer (LWD) to estimate the dynamic properties with repeated loads for silty soil. The research focuses on finding new relationships where results from repeated LWD experiments on fine-grained terrace materials can be used as input in software for mechanistic-empirical dimensioning of road superstructures. The previous study has shown that the deformation modulus measured with LWD can be correlated with the corresponding stiffness modulus measured by repeated load triaxial test under similar conditions for the sandy subgrade and unbound granular material used in the study. The project also aims to see if it is possible to describe the deformation properties of the tested soil in ERAPAVE with a lightweight weight deflectometer test (i.e. to verify if it is possible to make an estimate of the plastic deformation of the tested materials with accumulated loading that can be used to describe the properties of the material in ERAPAVE).
Item type: