Abstract: Projektets utgångspunkt är transportsektorns krav att minska sina utsläpp och de olika förutsättningarna som ges stad och landsbygd vad gäller hållbara transportalternativ och tillgänglighet till både persontransporter och e-leveranstjänster. Syftet med projektet är att hjälpa de regionala och lokala aktörerna i transportsystemet att styra mot rättvis tillgänglighet på landsbygd. I projektet undersöks hur mobilitet som tjänst (MaaS) och e-handelsleveranstjänster kan utformas för att bidra till en rättvis och inkluderande tillgänglighet för olika grupper (utifrån exempelvis kön, socioekonomi, ålder och funktionshinder) i landsbygd och i mindre tätorter, med utgångspunkt från de krav som ställs för klimatomställningen. I projektet undersöks också vilka som är bäst lämpade som behovsägare för att skapa en god tillgänglighet. Projektet består av en förstudie och en huvudstudie. Förstudien fokuserar på kartläggningar och resulterar i ökade kunskaper om tidigare och pågående arbete om tillgänglighet för olika grupper på i landsbygd och i mindre tätorter hos regioner och kommuner och de kunskapsluckor som är mest prioriterade. En referensgrupp preliminärt bestående av bland annat SKR, K2, Hela Sverige ska leva, Samtrafiken, Myndigheten för delaktighet, Tillväxtverket och Trafikverket ska engageras i minst en workshop för att identifiera prioriterade områden och upplägg för huvudstudien. Projektets huvudstudie är en samskapande process med berörda regionala och kommunala aktörer som identifieras och engageras i förstudien. Projektet ska resultera i en kartläggning av olika berörda gruppers behov, ansvarsfördelning mellan myndigheter, kriterier för affärsmodeller, verktyg och policyrekommendationer riktat till regionala och kommunala aktörer i transportsystemet. Verktygen och policyrekommendationerna ska hjälpa dessa aktörer att styra mot rättvis tillgänglighet.
Abstract: The points of departure of this project are the need to decrease emissions from the transport system, and the different preconditions for sustainable transport and access to transport and e-services between urban and rural areas. The aim of the project is to help local and regional transport system actors to contribute to just accessibility in rural areas. The project investigates how mobility-as-a-service (MaaS) and e-commerce services can be designed in order to contribute to a fair and inclusive accessibility for different groups (based on, for example, gender, socioeconomic status, age or disability) in rural areas and small towns. The project also explores which actors should be involved in the processes that improve better accessibility in rural areas. The project consists of a pilot study and a main study. The pilot study focuses on mapping the status quo and results in increased knowledge on earlier and ongoing work in municipalities and regions on accessibility for different groups. It also identifies knowledge gaps. A reference group primarily including SKR, K2, Hela Sverige ska leva, Samtrafiken, Myndigheten för delaktighet, Tillväxtverket and Trafikverket will be engaged in at least one workshop to prioritize focus areas for the main study based on the pre-study results. The main study is a co-creational process with relevant regional and municipal actors that are identified and engaged in the pre-study. The project will invent the needs of various groups, the division of responsibilities between authorities, and it will create criteria for business models, tools and recommended policy measures for regional and local authorities impacting the transport systems. The tools and policy recommendations will help these actors to steer towards a more just accessibility.