National Transport Library Research Database

Rättvis tillgänglighet för landsbygder och mindre tätorter - huvudstudie (Fair accessibility for rural areas and smaller urban areas - main study)

  • Hult, Åsa
  • IVL Svenska Miljöinstitutet AB, Svenskt företag eller organisation, 556116-2446
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-01-24 -- 2023-11-20 Registration number:
  • Trafikverket 2021/128690
Subject(s): Online resources: Abstract: Fokus för projektet är hur de transportpolitiska målen kan nås i landsbygder för att säkerställa bra tillgänglighet. Utmaningen som projektet fokusera på ligger i att erbjuda ett transportsystem som både bidrar till att minska CO2-utsläppen, är samhällsekonomiskt effektivt och samtidigt ger alla en grundläggande tillgänglighet med god kvalitet och användbarhet i hela landet för alla invånare oberoende av exempelvis kön, ålder, socioekonomisk status, etnicitet eller funktionsvariationer. I förstudien konstaterar vi att det behövs metoder för hur personer med olika behov och erfarenheter kan involveras i beslutsfattande och framtagning av olika lösningar för att säkerställa att de motsvarar faktiska behov på ett resurseffektivt sätt. I projektet genomförs tre fallstudier i tre olika regioner. Arbetet kommer att utgå från ett intersektionellt perspektiv och baseras på metoden Mobility Labs. Projektet ska resultera i a) ökad kunskap om transportutsatta gruppers tillgänglighetsutmaningar och behov på landsbygder b) tillämpad och vidareutvecklad metod (Mobility Labs) för att involvera användare i utvecklingen av lösningar som bidrar till att tillgodose en tillräcklig tillgänglighet och c) åtgärder och policyrekommendationer för hur dessa behov bättre kan tillgodoses av olika aktörer samt för hur användare bättre kan involveras. Det tvååriga projektet (januari 2022-november 2023) genomförs tillsammans av IVL Svenska Miljöinstitutet, VTI och Trivector. Abstract: The focus in the project is how the transport policy goals can be achieved in rural areas to ensure good accessibility. The challenge that the project focuses on is to offer a transport system that both contributes to reducing CO2 emissions, is socio-economically efficient and at the same time provides everyone with basic accessibility with good quality and usability throughout the country for all residents regardless of gender, age, socioeconomic status, ethnicity or functional variations. In the feasibility study, we find that methods are needed for how people with different needs and experiences can be involved in decision-making and the development of different solutions to ensure that they correspond to actual needs in a resource efficient way. The project carries out three case studies in three different regions. The work will be based on an intersectional perspective and is based on the Mobility Labs method. The project will result in a) increased knowledge of transport groups' accessibility challenges and needs in rural areas b) applied and further developed method (Mobility Labs) to involve users in the development of solutions that contribute to satisfying adequate accessibility and c) measures and policy recommendations for how these needs can be better met by different actors as well as for how users can be better involved. The two-year project (January 2022-November 2023) is carried out together by IVL Swedish Environmental Research Institute, VTI and Trivector.
Item type: