National Transport Library Research Database

Skaderiskkurvor för bilpassagerare tillämpad till bestämning av säkra hastigheter - tysk data (Injury risk for car occupants aimed at determining safe speeds - German data)

  • Lübbe, Nils
  • Autoliv Development AB, Svenskt företag eller organisation, 556070-0543
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-08-01 -- 2021-01-31 Registration number:
  • Trafikverket 2020/49083
Subject(s): Abstract: Nollvisionen, att ingen skall dödas eller skadas allvarligt i trafiken, baseras på samspel mellan säkra fordon, säker användning, säker väg samt säkra hastigheter, så att biomekaniska gränser för människor inte överskrids. I detta samspel påverkar de olika faktorerna varandra. Vi har sett en enorm utveckling av fordon de senaste åren. Nya bilar är mycket säkrare än gamla. Detta projekt riktar sig mot en utvärdering av säkra hastigheter för personbilar. Utifrån lämplig och detaljerad krockdata (den tyska German In-Depth Accident Study (GIDAS)) ska vi analysera risk för allvarliga skador och dödsfall vid frontal- och sidokrock mellan bil-bil och bil-objekt. Denna analys kommer leda till kvantitativa matematiska samband mellan krockhastighet och sannolikhet att skadas allvarligt eller omkomma i en personbil. Hänsyn tas till ytterligare riskfaktorer såsom årsmodell och typ av bil, ålder på föraren, bältesanvändning, m.m. En viktig teknisk frågeställning som vi ska reda ut under projektet, är tillämpning av krockhastighet för skadeprediktion. Tidigare studier har modellerat skadorna baserat på hastighetens förändring under krock ("delta v") som även är rekommenderat av ISO12353-2. Dock är delta v ej direkt kopplingsbart till hastighetsbegränsningar för säkra vägar. Krockhastighet ger en direkt koppling till hastighetsbegränsning. Vi kommer modellera hur bra eller dåligt modellerna, baserade på krockhastighet, är jämfört med modellerna baserade på delta v på samma data. Om accepterad skaderisk kan bestämmas, t.ex. noll, kan det, utifrån detta kvantitativa samband mellan krockhastighet och skaderisk, bestämmas vilken hastighet som kan tillämpas i trafiksituationer där frontal- eller sidokrock kan förekomma. Detta projekt har alltså direkta implikationer för att sätta rätt hastighetsbegränsningar på vägar för att nå nollvisionens mål. Eftersom bilarna har utvecklats under de senaste åren, behövs en uppdaterad analys som visar vilka hastigheter som är tillämpningsbara för en säker trafik. Projektet föreslås genomföras gemensamt med liknande projekt från Virginia Tech, där samma analys ska baseras på den amerikanska NASS-CDS databasen samt hastighetsinformation från Event Data Recorders. Abstract: Vision Zero, no one should be killed or seriously injured in traffic, is based on interaction between safe vehicles, safe use, safe road and safe speeds, so that biomechanical limits for people are not exceeded (Larsson and Tingvall, 2010). In this interaction, the different factors influence each other. We have seen a tremendous development of vehicles in recent years. New cars are much safer than old ones (Kullgren, 2019). This project aims at an evaluation of safe speeds for passenger cars. Based on appropriate and detailed crash data (the German German In-Depth Accident Study (GIDAS)) we will analyze the risk of serious injuries and deaths in frontal and side crashes between car-car and car-objects. This analysis will lead to quantitative mathematical correlations between crash speed and probability of front row passengers being seriously injured or killed in a passenger car. Additional risk factors such as year model and type of car, age of the driver, seat belt use, etc. are taken into account. An important technical issue that we will solve during the project is the application of crash speed for injury prediction. Previous studies have modeled the damage based on the speed change during crash ("delta v") which is also recommended by ISO12353-2. However, delta v is not directly connectable to speed limits for safe roads. Crash speed provides a direct link to speed limitation. We will model how good or bad the models, based on crash speed, are compared to the models based on delta v on the same data. If acceptable injury risk can be determined, e.g. zero, it can be determined, based on this quantitative relationship between crash speed and injury risk, what speed can be applied in traffic situations where frontal or side crashes can occur. This project therefore has direct implications for putting the right speed limits on roads to reach the goal of the zero vision. As the cars have evolved in recent years, an updated analysis is needed to show which speeds are applicable for safe traffic. The project is proposed to be carried out jointly with similar projects from Virginia Tech, where the same analysis will be based on the US NASS-CDS database and speed information from Event Data Recorders.
Item type: