Abstract: Världens klimat står inför stora förändringar och de flesta är idag medvetna om att våra levnadssätt måste förändras. För att nå uppsatta krav att ha netto noll utsläpp av växthusgaser år 2045 har över 70 av branschens aktörer enats i färdplan för fossilfri och konkurrenskraftig bygg- och anläggningssektor. I Färdplanen understryks att nya incitament och lagar samt nya sätt att driva affärer och samverkan över hela värdekedjan behövs - ett livscykelperspektiv där allt från regler, planering, design och materialval ifrågasätts för att hitta nya lösningar och affärsmodeller. Ett av de områden där det finns stor potential att utveckla livscykelperspektivet är inom vägöverbyggnader. Syftet med förstudien är därmed att skapa förståelse i sektorn för hur livscykelanalyser kan appliceras i samtliga skeden för vägöverbyggnader, vid upphandling samt hur samhällsnyttan påverkas på kort respektive lång sikt. Detta görs genom intervjuer, fokusgrupper och litteraturstudier, där den samlade kunskapsbilden samlas in och tillgängliggörs genom att belysa drivkrafter, hinder och affärsnytta med att värdera nya material, beläggningar och tekniska lösningar ur ett livscykelperspektiv samt prioritera vilka frågeställningar som bör hanteras i första hand. Resultatet sammanställs slutligen i en kortfattad rapport där också prioriteringar av utvecklingssatsningar framgår. Spridningen sker via anläggningsforum energi och klimatgrupp, via projektdeltagarnas involvering, i andra relevanta projekt.
Abstract: The climate of the world is currently facing big changes, and most of us are aware of that our way of living needs to be changed. To reach the directives: net zero emissions of greenhouse gases in the year 2045, 70 businesses in the sector have united in a roadmap for a fossil free and competitive civil engineering sector. In the roadmap is underlined that new incentives, laws and ways to conduct businesses and cooperation is needed over the whole value chain – a life cycle perspective where everything from rules, planning, design and material choices is questioned to find new solutions and business models. One of the areas with biggest potential to develop a life cycle perspective is road pavements. The purpose of the pilot study is to create an understanding within the asphalt sector in how life cycle analysis can be applied within every stage, in procurement, and how social benefits are affected in short and long term. This through interviews, focus groups and a literature study, where the collected knowledge is made visible by looking at driving forces, hindrances, and business value when valuing new materials, pavements and technical solutions through a life cycle perspective and prioritizing which questions that needs to be addressed first. The result is compiled in a report, in which also priorities for development initiatives are stated, and distributed through forums in energy and climate, through the involvement of the project participants, and other relevant projects.