National Transport Library Research Database

BBT Byggautomation - Armering (Construction automation - reinforcement)

  • Pettersson, Lars
  • Skanska Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556033-9086
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-09-01 -- 2023-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/88264
Subject(s): Online resources: Abstract: Produktivitetsutvecklingen, graden av industriellt byggande och digitalisering är fortfarande låg inom byggsektorn. En stor del av konstruktionerna inom transportinfrastrukturen byggs i armerad betong. Arbetet med armeringen är både resurs- och tidskrävande, utgör en dålig arbetsmiljö och har en avsevärd påverkan på tidplanen i de flesta byggprojekt. Ett sätt att förbättra ovanstående situation i branschen är att införa automation med industrirobotar. Skanska benämner detta nya arbetssätt ”Byggautomation” och har arbetat med automatiserad tillverkning av armeringsenheter (korgar, nät, etc.) under en längre tid, tillsammans med ABB och Mälardalens Högskola, genom dess centrumbildning Robotdalen. Syftet med projektet är att förbättra byggsektorns produktivitet och arbetsmiljö inom en tidskritisk aktivitet i byggprocessen. Den övergripande målsättningen med projektet är att i en demonstrator i skala 1:2 tillverka olika armeringsenheter med industrirobotar som styrs automatiskt med en 3D BIM-modell som integrator. Med föreslagen lösning, där maskiner styrs av information från 3D BIM-modeller finns det inte längre ett motsatsförhållande mellan byggindustrins behov av effektivt byggande av unika byggnads- och anläggningsprojekt respektive den tillverkande industrins behov av effektiv serie-tillverkning med avancerade maskiner och robotar. I en separat utvecklingsprocess tas de algoritmer fram som krävs för att möjliggöra styrning av maskiner och robotar för att på så sätt effektivt kunna bygga unika konstruktioner i långa serier. Innovationshöjden är mycket hög utifrån ett byggperspektiv men också utifrån ett industriellt och akademiskt perspektiv. TRL-nivån förväntas gå från 4/5 vid uppstart till 6 vid projektslut. Behovet inom byggsektorn är stort beträffande förbättrad produktivitet, arbetsmiljö och minskad klimatpåverkan. Affärspotentialen är mycket god pga. den stora mängd armering som installeras årligen. Den långsiktiga finansieringen och implementering förväntas ske inom ett stort infrastrukturprojekt i Sverige med ECI kontrakt, t.ex. Mälarbanan. Projektparter är Skanska, ABB och Husqvarna. Det huvudsakliga arbetet kommer att utföras av Skanska med Robotdalen AB som konsult för tre av arbetspaketen. Projektet pågår under tre år med start i augusti 2020.
Item type: