National Transport Library Research Database

BVFF 2022:1-9 – Tillståndsutveckling av vägar – kontinuerliga mätningar av verklig trafik, vägdynamik och klimat (BVFF 2022: 1-9 – Pavement performance and condition monitoring- continuous measurements of real traffic, road dynamics and climate)

  • Erlingsson, Sigurdur
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-12-10 -- 2024-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2021/143747
Subject(s): Abstract: Vid byggande och förvaltning av vägöverbyggnader och beläggningar är det av största vikt att kunna prediktera tillståndsutvecklingen. Dagens regelverk för vägdimensionering bygger på empirisk grund som förutsätter en traditionell uppbyggnad. Detta leder ofta till begränsningar och tillåter inte nytänkande. Under det senaste decenniet har påbörjats en utveckling av modeller som kan relatera mätbara egenskaper hos vägmaterial, klimat och trafiklast till framtida vägnedbrytning med fysikaliska modeller. Modellerna har sedan implementerats efter hand i systemet ERAPave PP på Vti i samarbete med Trafikverket. Modellerna är dock inte användbara förrän de har validerats. På två ställen i Norrland (KZ5) har vägtekniska sensorer installerats för att samla in information om vägars respons när tunga lastbilar passerar över. Dessutom har information om klimatet registrerats (VViS, tjälstav, fuktstav) kontinuerligt i och vid konstruktionerna. Informationen har används för att jämföra uppmätt respons med modellerad. Båda platserna har mindre trafikmängder och kräver att man är på plats för att kopplas in sig för mäta responsen från de passerande fordonen. Detta projekt ämnar nyttja testplats Amsberg (E16 Borlänge) där en testplats byggs för provning av utrustning för trafikmätning. Denna ansökan avser merkostnader för installation och hantering av ytterligare sensorer samt vetenskapligt arbete för att utveckla och validera modeller för vägtekniska ändamål (respons mätningar och tillståndsutveckling). Abstract: It is of great importance to be able to predict pavement performance and condition when building roads. The current Swedish design-code for design of pavement structures builds on an empirical basis that presupposes a conventional structure. This often leads to limitations and does not allow for new thinking. During the last decade, the development of mechanistic models that can relate measurable properties of road materials, climate and traffic load to pavement deterioration has begun. These models have been implemented gradually in the ERAPave PP system at VTI in collaboration with the Swedish Transport Administration. However, the models are not usable until they are sufficiently validated and calibrated. At two test sections in Norrland (in climate zone 5), pavement performance sensors were installed to collect information about the pavement response when heavy trucks pass over. In addition, information about the climate were registered continuously in the pavement structure using weather stations as well as temperature and moisture rods. This information were used to compare measured response with calculated responses using the developed models. Both test sections were along low-volume roads and required presence at site during the response measurement from the passing vehicles. This project intends to use the test sections in Amsberg (along E16 near Borlänge) where a test site is being built for testing traffic measurement equipment. This application concerns additional costs for installation and operation of additional sensors as well as scientific work to develop and validate models for pavement engineering purposes (pavement response measurements and condition monitoring).
Item type: