Abstract: Projektet avser att utveckla ett viltavvärjningssystem som kan effektivt minska viltpåkörningar utan att orsaka ytterligare barriäreffekter. Viltavvärjningssystemet är tänkt både som en kostnadseffektiv fristående åtgärd som kan ersätta viltstängsel och faunabroar, och som en komplettering till viltstängsel för att tex säkra öppningar i stängslet eller viltpassager i plan. Det stationära systemet som är knyten till infrastruktur behöver troligen kompletteras av mobila system som kopplas till fordonen för att får en optimal effekt på viltpåkörningar i Sverige. Tillsammans bidrar de till att skapa säkrare järnvägstransporter med en infrastruktur som är väl integrerat i landskapet och anpassat så att naturliga processer och därmed den biologiska mångfalden kan bibehållas. Projektmål De centrala projektmålen inkluderar: * att höja trafik- och driftsäkerheten på järnväg genom att minska antalet viltpåkörningar med älg, rådjur, ren, hjort, vildsvin mfl arter och de därmed relaterade kostnaderna, * att förbättra kunskaperna om viltpåkörningar och implementera förebyggande åtgärder i infrastruktur och fordon, * att minska viltpåkörningsrisken längs några av de mest olycksdrabbade sträckorna i Sverige, * att testa funktionalitet av faunapassager i plan, * att utveckla och testa effekten av mobila och stationära viltavvärjningsmetoder. Projektet svarar upp mot flera miljökvalitets- och transportpolitiska mål.
Abstract: The Project will develop a Animal warning system that can reduce wildlife accidents without causing new barrier effects. Tha Animal warning system can be used as a substitute for fauna bridges and fences but also be used as a complement to wildlife fences by securing openings in fences. Furthermore a mobile system will be developed as a complement to the system mentioned above that are constructed to be used at Railways with high traffic load and high speed. The mobile system will be connected to a train and can be effective at low speed Railways.