National Transport Library Research Database

En tjänstedesignansats för att utveckla innehållet i trafikinformation till tågresenärer (A Servicedesign approach for development of traffic information in rail services)

  • Johnson, Mikael
  • Karlstads universitet, Universitet eller högskola, 202100-3120
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-09-01 -- 2021-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2020/36550
Subject(s): Abstract: Föreliggande projektförslag kan ses som en fortsättning på, och en konkretisering av ett tidigare FoI-projekt: Tjänstedesign. Trafikverket har, i rollen som samhällsutvecklare, behov av kunskap om och förståelse för andra aktörer, flexibilitet, ökad grad av skräddarsydda och situationsanpassade och innovativa lösningar. Vi avser att genom detta forskningsprojekt fortsätta att bidra till att stärka Trafikverkets förmåga att i samverkan med andra aktörer skapa ökat kundnöjdhet och kundvärde för tågresenärer. Trafikverkets forsknings- och innovationsplan för portföljen Möjliggöra gör tydligt ett behov av att utveckla förmågan att samordna transportsystemet med annan samhällsutveckling. Bland flera andra viktiga områden pekas kollektivtrafik och kombinerad mobilitet som intressanta utvecklingsområden. Syftet med det här projektet är att förstå hur trafikinformationen till resenärer kan utvecklas för att skapa ytterligare resenärsvärde. Mer konkret vill vi samla in data om resenärers förväntningar på trafikinformationstjänster och undersöka om det finns behov av att revidera innehållet i den information som visas på dynamiska tågskyltar. Vidare finns det exempelvis internationellt en trend mot ett ökat användande av piktogram, dvs bildliknande grafiska symboler med vilka det går att komprimera informationsinnehållet. Vi vill även undersöka om piktogram i ökad utsträckning är lämpligt för att förmedla trafikinformation och information om kombinerad mobilitet. Abstract: The Project aims to strengthen the traffic information within the rail sector. The train passengers will be the main customer segement targeted. The method will be based on servicedesign thinking.
Item type: