Abstract: Av bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen beskrivs bussen som ”obestridligt det mest säkra färdmedlet på Sveriges och Europas vägar. I Sverige ligger bussföretagen och bussresearrangörerna i framkant i ett internationellt perspektiv när det gäller systematiskt trafiksäkerhetsarbete. Även om vi beaktar andelen bussar som är utrustade med bälten, alkolås och andra tekniska stödsystem ligger svenska bussföretag i framkant.” Något som på senare tid lyfts är att även om arbetet med tekniska lösningar för att höja trafiksäkerheten går framåt, går arbetet med att ta fram riktlinjer eller ledningssystem som stödjer bussföretag i att planera sina resor på ett säkrare sätt långsammare. Fler delar av transportsektorn har fått infört krav på säkerhetsstyrningssystem för att höja trafiksäkerheten. Exempel på sådana branscher är järnvägs-, sjöfarts- och flygbranschen. I samband med den allvarliga bussolyckan i Sveg 2017 lyfte även Statens haverikommission att det bör utredas om ett sådant krav även bör införas inom vägsektorn. En del av vägtrafiken som eventuellt är möjlig att reglera på ett organiserat och samordnat sätt, i likhet med andra transportslag som järnväg och flyg, är bussbranschen. Med bakgrund i ovanstående vill vi med detta projekt utreda vilka förutsättningar det finns för att införa ett säkerhetsstyrningssystem inom bussbranschen och vilka säkerhetshöjande effekter det skulle kunna leda till. Projektet avser undersöka följande frågeställningar: 1. I vilken utsträckning är det eftersträvansvärt att införa krav på säkerhetsstyrningssystem i bussbranschen och vilka eventuella fördelar/nackdelar skulle det kunna innebära? 2.Vilka utmaningar och möjligheter finns det i bussbranschen för att införa krav på att företag ska ha ett säkerhetsstyrningssystem som omhändertar de risker som finns i verksamheten? 3. Vilka delar samt vilka åtgärder kan bedömas vara särskilt relevanta att inkludera i ett säkerhetsstyrningssystem riktat gentemot bussbranschen? För att besvara dessa frågeställningar kommer det i studiens första fas att genomföras en litteraturöversikt för att kartlägga det nuvarande kunskapsläget inom området samt för att erhålla en teoretisk referensram för det vidare arbetet. I en andra fas kommer en datainsamling att genomföras hos ett antal bussbolag i form av dokumentgranskning, intervjuer och enkäter. Projektet avser att involvera flera parter i datainsamlingen, såväl offentliga som privata aktörer samt både medarbetare och chefer från olika positioner och nivåer i företagen planeras att ingå i datainsamling för att få ett så heltecknade analysunderlag som möjligt. Exempel på personer som kan intervjuas är relevanta nyckelpersoner på Transportstyrelsen, Trafikverket och/eller olika beställarorganisationer av kollektivtrafik tillsammans med representanter från bussbolag och andra aktörer inom bussnäringen för att för studien få ett så brett underlag i datainsamlingen som möjligt. I den tredje fasen kommer slutsatser kring respektive frågeställning att redovisas samt ett antal rekommendationer kring lämpliga åtgärder att presenteras. En vetenskaplig artikel baserat på projektets slutsatser kommer ges ut tillsammans med en pressrelease för att sprida och kommunicera fynd från studien.
Abstract: The Swedish Confederation of Transport Enterprises describes the bus as "undoubtedly the safest means of transport on the roads of Sweden and Europe. In Sweden, bus companies and tour operators are at the forefront in an international perspective when it comes to systematic traffic safety work. Even when we take into consideration the proportion of buses equipped with belts, alcolocks and other technical support systems, Swedish bus companies are at the forefront.” However, something that recently has been highlighted is that although the development of technical solutions to increase road safety is improving rapidly, the development of guidelines or management systems that support bus companies in planning their journeys safely is not as well established. In other transport modes such as rail, aviation and shipping safety management systems have become mandatory. In relation to the serious accident in Sveg 2017, the Swedish Accident Investigation Authority highlighted a need to investigate whether such requirements should be introduced also in road traffic sector. Based on this, we want to investigate if it is plausible to introduce a safety management system in the bus industry and what safety-enhancing effects it could lead to.The project aims to investigate the following issues: 1. To what extent is it desirable to introduce requirements for safety management systems in the bus industry and what possible advantages / disadvantages could this entail? 2. What challenges and opportunities are there in the bus industry to introduce requirements for companies to have a safety management system that addresses the risks inherent in the business? 3. Which component in a safety management system and what measures can be considered to be particularly relevant to include in a safety management system aimed for the bus industry? In order to answer these questions, a literature review will be conducted in the first phase of the project to map the current state of knowledge in the field and to create a theoretical frame of reference. In a second phase, data collection will be done at the Swedish Transport Administration, the Swedish Transport Agency and/or other relevant public transport authorities, in addition to a number of bus companies and other relevant organisations. This will be done in the form of document reviews, interviews and surveys. Both employees and managers from different positions and levels in the companies should be included in the study in order to obtain a comprehensive analysis basis. In phase 3, conclusions on each issue will be presented together with a number of recommendations on appropriate measures. A paper as well as a press release will be produced to communicate the results of the study.