National Transport Library Research Database

Mätmetod av området under 150 kHz för godkännande av fordon inom järnvägen (Measurement method of the area below 150 kHz for approval of vehicles within the railway)

  • Rönnberg, Sarah
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-10-01 -- 2024-03-01 Registration number:
  • Trafikverket 2020/50859
Subject(s): Abstract: Kostnaden för att, genom mätning, testa nya fordon kan uppgå till 100 000 Euro. Denna kostnad kan minskas betydligt genom en lämplig mätmetod för bedömning av den elektromagnetiska kompatibiliteten (EMC) med järnvägsnätet. Inom Trafikverkets infrastruktur används dessutom fortfarande signalteknik med frekvenser under 150 kHz. Emellertid har detta frekvensområde, på grund av osäkerheter i mätningarna, utelämnats i nuvarande standard. Att inte mäta inom detta frekvensområde försämrar avsevärt möjligheterna till en bra bedömning av påverkan från nya fordon på äldre teknik i Trafikverkets infrastruktur.Abstract: The cost for testing new vehicles can be up to 100,000 Euros. This cost can significantly reduce by a suitable measurement method for assessing the electromagnetic compatibility (EMC) with the railway network. In addition, the Swedish Transport Administration's infrastructure still uses signal technology with frequencies below 150 kHz. However, due to uncertainties in the measurements, this frequency range has omitted from the current standard. Not measuring within this frequency range significantly impairs the possibilities for a good assessment of the impact of new vehicles on older technology in the infrastructure of the Swedish Transport Administration.
Item type: