National Transport Library Research Database

Verksamhetsnära samlad kunskapsutveckling för bekämpning av invasiva växter; Del I. Planering (Research in closely concern with the appliance for Invasive species; Part I. Planning the infrastructure)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-10-01 -- 2025-11-20 Registration number:
  • Trafikverket 2021/126441
Subject(s): Abstract: Invasiva främmande arter uppmärksammas alltmer som ett hot mot den biologiska mångfalden och mot flera andra värden och nyttor i landskapet. Invasiva främmande växter (invasive alien plants, IAP) är konkurrenskraftiga och kan snabbt ta över och förstöra en artrik och biologiskt värdefull miljö. Det är viktigt att IAP inte sprider sig i landskapet, men vägkanter och järnvägsmiljöer är dessvärre ofta utmärkta spridningsvägar och livsmiljöer. Frågan kompliceras av klimatförändringarna där fler arter nu sprider sig norrut. Som ansvarig för landets statliga väg- och järnvägsinfrastruktur är Trafikverkets hantering av frågan om invasiva främmande arter avgörande för den fortsatta utvecklingen. Invasiva växter konkurrerar ut andra arter och kan därmed förstöra infrastruktur-biotoper med höga biologiska värden. Det leder till försämrad miljökvalité och påverkar starkt Trafikverkets möjligheter att nå uppsatta miljömål. Men olika arter av IAP kan antas ha olika allvarliga effekter, och troligen skiljer effekterna också mellan typer av infrastruktur, t.ex. olika slags vegetation och mellan gamla och nyanlagda konstruktioner. För att kunna bedöma behov av åtgärder och prioritera dem till rätt plats behövs kunskap om hur olika IAP påverkar biologisk mångfald och miljökvalité under olika förhållanden och hur snabbt försämringen går. Informationen behöver översättas till konsekvenser för Trafikverkets miljömål. I projektet analyseras effekter av IAP på biologisk mångfald och på Artrika vägkanter och järnvägsmiljöer. Att bekämpa IAP på ett tidigt stadium i deras spridning, d.v.s. när det ännu bara finns få och små förekomster, är kostnadseffektivt och kan alltid rekommenderas. I många områden har emellertid IAP redan nått så stor spridning att man behöver välja vilka förekomster som är mest angelägna att bekämpa. För att göra sådana val krävs en överblick över förekomst, samt kriterier och metoder för prioritering, och strategier för hantering av IAP-förekomster som inte bekämpas. I projektet utarbetas en modell för hantering av IAP på driftområdes-nivå, baserat på två fallstudier. En effektiv strategi för Trafikverkets hantering av IAP behöver vara baserad på bland annat nationella och internationella regelverk kring IAP, möjligheter till samverkan mellan aktörer, och konsekvenser för Trafikverkets miljökvalité och konstruktioner. I projektet analyseras effekter på Trafikverkets miljömål enligt Riktlinje Landskap av olika ambitionsnivåer och strategier för bekämpning. Vidare kartläggs och utforskas olika vägar för samverkan om IAP (både arter som ska bekämpas enligt EU-regler och andra invasiva växter) med andra aktörer i landskapet, och underlag tas fram till ett arbetssätt för hur Trafikverket kan tillämpa det befintliga regelverket kring invasiva arter och markåtkomst för hantering av IAP utanför Trafikverket egna anläggningar. Projektet har tagits fram på uppdrag av och i samverkan med Trafikverkets arbetsgrupp för färdplan invasiva arter. Det sökta projektet utgör ett av tre ansökningar (I. Planering, II. Bekämpning, III. Masshantering) som vart och ett adresserar betydande frågor kring IAP, och som tillsammans ska ge kunskapsstöd i hela problemkomplexet. Rapportering och leveranser planeras i dialog med Trafikverkets arbetsgrupp för IAP, för att leveranser ska ge bästa stöd för implementering av resultaten i Trafikverkets verksamhet. Abstract: Invasive alien species are increasingly perceived as a threat to biodiversity and to several other values and benefits in the landscape. Invasive alien plants (IAPs) are competitive and can quickly out-compete native species and destroy species-rich and biologically valuable environments. It is important that IAP does not spread across the landscape, but roadsides and railway environments are often excellent distribution routes and habitats. The issue is complicated by climate change, with more species now spreading north. As responsible for the country's state road and railway infrastructure, the Swedish Transport Administration's handling of the issue of invasive alien species is crucial for further development. Invasive plants outcompete other species, thereby deteriorating biologically valuable infrastructure habitats. Such effects strongly hamper the chances for the Swedish Transport Administration to reach targets for environmental quality. It can be assumed, however, that different invasive plant species impose different effects on environmental quality, and also that effects differ betwee types of infrastructure habitats, for example between old and newer constructions. In order to assess needs for actions, and prioritise measures to where they have best effects, we need knowledge about how invasive plants influence biodiversity and environmental quality under different conditions, and how fast infrastructure habitats deteriorate. This knowledge needs to be translated into effects on the Transport Administration’s environmental targets. The project will produce such knowledge based on a number of case areas and habitats. It will also model outcomes for environmental targets of different ambition levels for eradication. It is always most cost efficient to eradicate invasive plants at early stages of establishment. In many areas, however, invasive plants are already so widespread that it is necessary to chose which areas to clear first. In order to make such choices, we need an overview of distribution and abundance of invasive plants, together with methods for proiritisation and stragtegies also for occurrences of invasive plants that are not yet eradicated. The project will develop a model for planning of measures against invasive plants at scale of management district (driftområde). Invasive plats is a landscape-scale problem that involves several actors. Collaboration between actors therefore is essential. The project will explore the arena for work with invasive plants in terms of actors and legislation, as a base for strategies and routines for the Transport Aministration’s collaboration with other actors. The project has been developed on behalf of and in collaboration with the Swedish Transport Administration's working group for roadmap invasive species (färdplan invasiva arter). The project here applied for is one of three applications (I. Planning, II. Control, III. Soil management), each of which tackles important questions concerning IAP, and which combined will provide knowledge support throughout the problem complex. Reporting and deliveries are planned in dialogue with the Swedish Transport Administration's working group for IAP, this to ensure that deliveries provide the best support for the implementation of the results in the Swedish Transport Administration's practical operations.
Item type: