National Transport Library Research Database

Karakterisering av dynamiska laster på bullerskyddsskärmar och andra lätta konstruktioner (Characterization of dynamic loads on noise barriers and other lightweight structures)

  • Sas, Gabriel
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-09-15 -- 2023-06-13 Registration number:
  • Trafikverket 2020/87252
Subject(s): Abstract: Projektet fokuserar på karakterisering av dynamiska laster på bullerskyddsskärmar och andra lätta konstruktioner orsakade av spårbunden trafik.För dessa dynamiska laster föreskrivs i Sverige idag normalt en rektangulär vindlast verkande på bullerskyddsskärmen och en dynamisk förstoringsfaktor på 4.0, m a o teoretiskt maximalt värde. Omfattande forskning i framför allt Tyskland, men även i Frankrike, har visat att bägge dessa antaganden är på mycket säker sida. Tidigare forskning i andra länder är dock inte möjlig att direkt överföra till svenska förhållanden då svenska tåg har en annan geometrisk utformning och framförs i andra hastigheter än tyska och franska och då bullerskärmarnas konstruktion är annorlunda.Vidare finns en stark koppling mellan vindlasten och den dynamiska förstoringsfaktorn. Detta gör att den problembild som projektet fokuserar på inte kan lösas genom att endast behandla lastbeskrivningen. För att kunna föreslå ett mer realistiskt värde för den dynamiska förstoringsfaktorn behöver även konstruktionens respons studeras.Abstract: The project focuses on the characterization of dynamic loads from trains on noise barriers and other light weight structures.For these dynamic loads, a rectangular pressure acting on the noise barrier and a dynamic magnification factor of 4,0 is normally prescribed in Sweden today. Extensive research in Germany in particular, but also in France, has shown that both of these two assumptions is very much on the safe side. Previous research on noise barriers in other countries is however not possible to directly transfer to Swedish conditions as Swedish trains have a different geometric design and run at different speeds.Furthermore, there is a strong connection between the aerodynamic load from trains and the dynamic magnification factor. This means that the problem the project focuses on cannot be solved by only processing the description of the dynamic load. In order to be able to suggest a more realistic value for the dynamic magnification factor, the dynamic response of structure must also be studied.
Item type: