Abstract: Projektet Tåg i tid kommer att vara uppdelat i två delar; DEL I Förstudie syftar till: - Att klarlägga och fördjupa kunskaperna om hur en förbättrad information om väder och friktion kan användas för bättre trafikledning och underhåll. En viktig frågeställning i denna del är att kartlägga – vem är mottagaren av informationen, hur kommer den att komma till användning och hur ser kravbilden ut kring upplösning och noggrannhet. - Att mer noggrant utreda vilka möjligheter som finns att vidareutveckla metodik kring vädrets betydelse för störningar i tågtrafiken. En viktig del i detta delprojekt blir att analysera de möjligheter som finns med tillgängligt datamaterial och att genomföra en fördjupad studie av hur andra länder har löst detta problem. - Att genomföra fördjupade studier av hur den utvecklade laser- och bildbehandlingstekniken kan användas för att öka kunskapen om olika typer av väder- och friktionsrelaterade störningar kan detekteras och kartläggas. DEL II Demonstrator syftar till att sätta samman utvecklade delkomponenter från DEL I till en ny typ av informationssystem och att operativ demonstrera möjligheterna med denna. Omfattning av denna projektdel kommer att kunna fastställas först efter det att DEL I är genomförd.
Abstract: The Tåg i tid project will be divided into two parts; PART I Preliminary study aims at: - Clarify and deepen the knowledge of how improved information about weather and friction can be used for better traffic management and maintenance. An important issue in this part is to map - who is the recipient of the information, how will it be used and what does the requirements looks like regarding resolution and accuracy. - To investigate more carefully what opportunities there are to further develop methodology regarding the importance of the weather for disturbances in train traffic. An important part of this sub-project will be to analyze the possibilities that exist with available data material and to carry out an in-depth study of how other countries have solved this problem. - To conduct in-depth studies of how the developed laser and image processing technology can be used to increase knowledge about different types of weather and friction-related disturbances can be detected and mapped. PART II Demonstrator aims to assemble developed sub-components from PART I into a new type of information system and to operationally demonstrate the possibilities with this. The scope of this project part will only be determined after PART I has been completed.