National Transport Library Research Database

Kulverts inverkan på tjäldjup och tjällyftning i väg- och järnvägsbankar del 2 (Culverts influence on frost depth i road and railway enbankments et 2)

  • Laue, Jan
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-11-10 -- 2024-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2021/82094
Subject(s): Online resources: Abstract: I väg- och järnvägsbankar behövs genomföringar av kulvertar och rör. I många fall ligger de på eller nära terrassen. Den kalla uteluften kan tränga in i röret och tjäldjupet under och kulverten blir då större än där röret inte finns. Materialet under och vid rörens ändor måste skiftas ut. För att dimensionera utspetsningarna behövs kännedom om temperaturen i röret. Temperaturen varierar med många faktorer och projektets första del som avslutas Q3 2021 har belyst detta. Studierna har gjorts via fältobservationer av temperaturförhållanden i olika typer av kulvertar. Dessa har kompletterats med simuleringar och visar hur temperaturen beror av kulvertens diameter, längd, snöförhållande i ändar, lutning, orientering i förhållande till huvudsaklig vindriktning mm. Metodik och guidelines för beräkning av köldmängd längs rör utformas. I denna ansökan tar vi nästa steg och analyserar hur tjäldjup och tjällyftningar under och runt kulverten påverkas av temperaturen i denna. Laboratoriestudier av tjälningsförloppet runt en kulvert genomförs. Såväl fri som påtvingad konvektion beaktas särskilt i laboratorieförsöken. Metod för hur utspetsningar ska designas presenteras, liksom vilka utskiftningsvolymer och isoleringsåtgärder som krävs för att undvika ojämna tjällyftningar. Dessa beräknas i huvudsak med Segregationspotential teori i nära samverkan med andra tjälprojekt på LTU. En doktorsavhandling produceras tillsammans med vetenskapliga artiklar.
Item type: