National Transport Library Research Database

Partiell samverkan – Förstudie kring optimering av innovativ förstärkningsmetod (Partial Composite action-Preliminary study on optimization of innovative strengthening method)

  • Hällmark, Robert
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-08-25 -- 2021-12-30 Registration number:
  • Trafikverket 2021/97667
Subject(s): Online resources: Abstract: Detta projekt omfattar en förstudie som syftar till att utvärdera potentialen kring skapandet av partiell samverkan som en förstärkningsmetod för stålbalksbroar utan samverkande betongfarbana. Det övergripande syftet med projektet är att förenkla och optimera framtida förstärkningsåtgärder av äldre stålbroar med ovanpåliggande betongfarbanor utan samverkan, för att minimera kostnader, trafikstörningar och miljöbelastning. Detta är tänkt att uppnås genom att skräddarsy den nivå av samverkan som krävs mellan befintlig stålbalk och ovanpåliggande betongfarbana, för att erhålla den bärighetshöjande extra momentkapaciteten, samtidigt som en optimering av skjuvförbindarnas placering studeras. Enbart i Sverige och våra grannländer finns det närmare 2 000 befintliga broar av den typ som omfattas av projektet (Sverige 238 st, Norge 1639 st, Finland 125 st). Detta indikerar att det torde finnas ett stort antal broar av denna typ på en internationell nivå, vilket borgar för ett tämligen stort behov att möta ute i branschen. Inom ramen för förstudien kommer följande arbetsmoment att återfinnas: - Fördjupad litteraturstudie, - Beräkningsmässig fallstudie av en bro, - Insamling, sammanställning och utvärdering av utförda balktester samt fältmätningar, - Dokumentation och kunskapsspridning. Om förstudien indikerar en god potential för att förstärkningsmetoden ska kunna bli användbar på nationell och internationell basis, samtidigt som det identifieras kunskapsluckor på en internationell nivå, avser de sökande längre fram följa upp denna ansökan med en mer omfattande ansökan för att detaljstudera förstärkningsmetodens enskilda moment och optimeringen av dessa. En naturlig slutleverans i ett sådant uppföljningsprojekt blir välunderbyggda dimensionerings-, utförande- och installations-rekommendationer. Rekommendationerna planeras att sammanställas i en fristående ”design guide” på engelska, som anpassas för att kunna tillämpas som ett komplement till de styrande europeiska dimensioneringsstandarderna, samt med hänsyn tagen till de svenska nationella regelverken. Abstract: This project includes a feasibility study that aims to evaluate the potential around the creation of partial Composite action as a method of strengthening steel girder bridges with concrete slabs without composite action. The overall purpose of the project is to simplify and optimize future strengthening measures of older steel bridges with overlying concrete slabs without composite action, in order to minimize costs, traffic disruptions and environmental impact. This is intended to be achieved by tailoring the level of interaction required between the existing steel beam and the concrete slab, in order to obtain extra load-bearing bending moment capacity, while studying an optimization of the location of the shear connectors. In Sweden and our neighboring countries alone, there are almost 2,000 existing bridges of the type covered by the project (Sweden 238, Norway 1639, Finland 125). This indicates that there should be a large number of bridges of this type at an international level, which guarantees a fairly large need to meet in the industry. Within the framework of the feasibility study, the following work steps will be included: -In-depth literature study, -Calculative case study of a bridge, -Collection, compilation and evaluation of performed beam tests and field measurements, -Documentation and dissemination of knowledge. If the feasibility study indicates a good potential for the strengthening method to be usable on a national and international basis, at the same time as knowledge gaps are identified at an international level, the applicants intend to follow up this application in the future with a more comprehensive application to study the strengthening method's individual elements. the optimization of these. A natural final delivery in such a follow-up project will be well-founded dimensioning, execution and installation recommendations. The recommendations are planned to be compiled in a stand-alone “design guide” in English, which is adapted to be applied as a complement to the governing European design standards, and with regard to the Swedish national regulations.
Item type: