National Transport Library Research Database

Modellbaserad friktionskalibrering på vinterväglag (Model-based friction calibration on winter road conditions)

  • Casselgren, Johan
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-09-01 -- 2024-09-01 Registration number:
  • Trafikverket 2021/112652
Subject(s): Abstract: Att mäta friktion är svårt och idag finns det krav på hur friktionen ska mätas med definierade system som ska kalibreras mot en referensmetod. Men vid tester har det visat sig att olika snötyper inte ger korrelerade och linjära resultat vilket gör kalibrering och sedan mätningar så gott som omöjliga att få konsekventa. Genom att kunna modellera friktionen och på det sättet skapa en digital referensdatabank för olika snötyper skulle detta problem kunna undvikas, vilket är ett av syftena med detta projekt. Det andra syftet med detta projekt är att öka kunskapsnivån kring friktion och friktionsmätningar i vinterväghållningsbranschen. Detta ska göras i samarbete med Trafikverket genom att arrangera seminarier där LTU presenterar de senaste resultaten men också grundläggande kunskap kring friktion och friktionsmätningar. Resultaten kommer att publiceras i vetenskapliga journaler samt att projektet kommer utmynna i en licentiat och en doktorsavhandling. Resultaten kommer också att utmynna i en förbättrad kalibreringsmetod för friktionsmätning. Samt att projektet också kommer att arbeta för ett närmare samarbete mellan Trafikverket, Akademin, Däcktillverkare och Testentreprenörer. Vilket innebär att hela värdekedjan från infrastrukturägare, användare, däcktillverkare och de som tillhandahåller testbanor för utveckling av däck är inkluderade. Abstract: Measuring friction is difficult and today there are requirements on how friction should be measured with defined systems that should be calibrated against a reference method. Tests have however shown that different types of snow do not give correlated and linear results, which makes calibration and then measurements almost impossible to get consistent. By being able to model the friction and in that way create a digital reference database for different types of snow, this problem could be avoided, which is one of the purposes of this project. The second purpose of this project is to increase the level of knowledge about friction and friction measurements in the winter road maintenance industry. This will be done in collaboration with the Swedish Transport Administration by arranging seminars where LTU presents the latest results but also basic knowledge about friction and friction measurements. The results will be published in scientific journals and the project will result in a licentiate and a doctoral dissertation. The results will also result in an improved calibration method for friction measurement. And that the project will also work for a closer collaboration between the Swedish Transport Administration, the Academy, Tire Manufacturers and Test Contractors. Which means that the entire value chain from infrastructure owners, users, tire manufacturers and those who provide test tracks for tire development are included.
Item type: