National Transport Library Research Database

ACE-RAIL - Tillgänglighetsanalys och fördelningseffekter av regionala järnvägsinvesteringar (ACE-RAIL - AcCEssibility analysis and distributional effects connected to the regional RAILway investments)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-05-01 -- 2024-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/49835
Subject(s): Abstract: Transportpolitikens övergripande mål är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. Projektet fokuserar på investeringar i järnväg, då dessa historiskt haft en stor påverkan på markanvändning, ekonomi, samhälle, och miljö. Vi studerar de fördelningsmässiga effekterna av åtgärder i infrastruktur och trafikeringsmönster på tillgänglighet, lokalisering av befolkning och sysselsättning, samt ekonomisk utveckling i termer av inkomster och fastighetspriser, och beaktar osäkerheten i transporttider. För att göra detta använder vi högupplösta trafik- och tidtabellsdata från Trafikverket, mikroekonomiska data på individnivå från SCB, samt data om fastighetstransaktioner. Projektet utvecklar metoder för regionalekonomiska analyser och fördelningsanalyser kring tillgänglighet och transportpolitikens funktionsmål. Metoderna kan fungera som beslutsstöd i planeringen av transportsystemet, som komplement till samhällsekonomiska analyser, bland annat i diskussioner om regional medfinansiering. Analysen av fördelningseffekter ger också en ökad förståelse för de underliggande sociala dynamiker som kan förklara (eller stödja) tidigare (eller framtida) järnvägsinvesteringar. Abstract: The overall goal of a transport policy is to ensure a socio-economically efficient and long-term sustainable transport supply for citizens and businesses throughout the country. In this project, we focus on railway investments, since they have shown to have a profound impact on land use, the economy, society, and the environment. We want to analyze the distributional impacts connected to regional railway investments, both looking at the changes in job accessibility that they have brought, and at the effects on the real estate markets across Sweden. To do this, we use high-resolution timetable and operational data from Trafikverket, microeconomic data from SCB, and data on real estate transactions. The results of ACE-RAIL project can function as tools not only for the development of accessibility analyses but also as a support for decision-making (informing both the transport equity policy agenda and decision-making processes more generally). The analysis of the distributional effects will allow understanding underlying social dynamics that may explain (or support) previous (or future) railway investments.
Item type: