National Transport Library Research Database

Nedfräst givare för sidolägesmätning (Milled sensor for lateral position measurement)

  • Wilhelmsson, Håkan
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-04-01 -- 2023-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2021/52287
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet syftar till att vidareutveckla VTI:s mätsystem för sidolägesmätning, dvs mätning av fordonens placering i körfältet, så att det är möjligt att göra långtidsmätningar året om. Sensorn hos det befintliga systemet utgörs av koaxialkablar som limmas fast på vägytan. Systemet ger mätdata med god tillförlitlighet och hög upplösning, men det kan inte användas under vintern eftersom kablarna förstörs av dubbdäck och snöplogning. I det föreslagna projektet vill vi ta fram en metod för att fräsa ned sensorn i beläggningen, för att kunna göra mätningar även under vinterhalvåret. Att kunna mäta sidoläge med hög precision året om är av stor vikt för det nordiska certifieringssystemet för vägmarkeringsmaterial. Materialprover som ska testas för certifiering läggs ut i nio linjer tvärs körfältet på provplatser (provfält) på allmän väg. Materialen certifieras utifrån antalet hjulpassager de klarar med bibehållen funktion. Idag mäts antalet hjulpassager i de olika linjepositionerna med vårt befintliga mätsystem under en vecka varje år. Det innebär att mätningarna inte avspeglar de variationer i sidoläge över året som kan förväntas, t ex relaterat till snövallar och till variationer i ljusförhållanden. I det föreslagna projektet vill vi utveckla själva sensorn och en metod för nedfräsning. I ett fortsättningsprojekt vill vi utveckla en datainsamlingsenhet som är anpassad för långtidsmätning på provfält. Abstract: The project aims at modifying VTI’s system for measurements of the lateral position of vehicles, to enable long term measurements in all weather conditions. The existing system uses a coaxial cable as a sensor, that is glued to the road surface. The system produces reliable data with high spatial resolution, but it cannot be used in the winter since the cables are destroyed by snow clearance and the use of studded tyres. In the proposed project, we aim at developing a method to install the sensor in a milled track. Accurate measurements of the lateral position of vehicles are of great importance for the Nordic certification system of road marking materials. Material samples that are to be tested for certification are laid in nine lines across the lane on testfields on public roads. The tested materials are certified in relation to the number of wheel passages they will stand with preserved functionality. Today, the number of wheel passages in the nine line positions are measured by our existing measurement system for one week per year. This implies that the measurement data does not reflect the variations in lateral position that are expected to occur over the year, for example related to snow and light conditions.
Item type: