Abstract: Ökad kunskap om vägens tillstånd förbättrar möjligheterna att rätt åtgärder budgeteras, planeras, upphandlas för att utföras effektivt och på ett sätt som är långsiktigt lönsamt. Detta projekt beskriver en objektiv metod för att bestämma vägens strukturella tillstånd. Det är information som saknas om det statliga belagda vägnätet och som länge varit efterfrågad. Sverige har länge varit i frontlinjen med att bedöma tillståndet på vägnätet som underlag för att välja vilka delar som ska åtgärdas. Om vi ser till de metoder och de strategier som används i övriga Europa och andra delar av världen har vi halkat efter mer och mer. Trafikverket inlett en stor satsning i sin strävan att beskriva tillståndet mer allsidigt och detaljerat då man inkluderar sprickmätning i de ordinarie vägnätsmätningarna, åtminstone på 40 % av det statliga vägnätet. I samma upphandling och mätning inkluderar man dessutom högre upplösning i mätdata samt mätning av vägens sidoområden. Man arbetar också aktivt med att bestämma ytskador från vägytemätningarna genom FoU och samarbete med leverantörerna av vägytemätning. Det naturliga nästa steget i strategiarbetet med vägnätets tillståndsbedömning är att bestämma det strukturella tillståndet. Här bör man inledningsvis arbeta brett och inte nödvändigtvis välja bara en metod. Det finns flera möjligheter att välja: att extrahera och förädla den data som redan mäts, att göra direkta mätningar av vägens styrka, eller, ett tredje alternativ, att kombinera alternativ ett och två för att skapa ett index för strukturellt tillstånd som är anpassat för planering av förstärkningsarbeten och underhåll samt långsiktig uppföljning av vägnätets strukturella tillstånd. I projektet finns en demonstration planerad då vi avser att praktiskt visa hur det strukturella indexet kan beskrivas för ett vägnät. Detta moment är beroende av hur arbetet med att bygga upp indexet gått fram tills dess. Därför ges Trafikverket möjligheten att avgöra om demonstrationen ska genomföras eller inte, vilket kan leda till en slutrapport med eller utan att beskriva demonstrationen. Vi avser att driva detta projekt i samarbete med Finlands Trafikledningsverk (Finnish Transport Infrastructure Agency) som har ansvar för samma typ av vägnät med liknande förutsättningar och samma klimat som i Sverige. Finland har preliminärt reserverat 150 000 Euro/per år för detta projekt. I de finska projektet kommer säsongsvariationer att testas vid återkommande mätning vår/sommar/höst.Abstract: Increased knowledge of the condition of a road improves the possibilities of the right activities being budgeted, planned, procured, and to be carried out effectively, in a way that is cost-effective in the long term. This project describes an objective method for determining the structural condition of the road. Sweden has for a long time been at the forefront of assessing the network-level road condition as a basis for choosing which parts to maintain. However, if we look at the methods and strategies used in the rest of Europe and other parts of the world, we have fallen behind more and more. The Transport Infrastructure Administration is now going a step further in its strategy by including crack measurements in the regular road network measurements (at least on 40% of the state road network). The same procurement, and subsequent measurements, also include higher resolution in measurement data and, also, measurement of the surrounding road environment. Much effort and activities, through R&D and cooperation with the suppliers of road surface measurement, are also currently used to determine surface distress from road surface measurements. The next natural step in the strategic work with the assessment of the road network is to determine the structural condition. Here, one should initially work broadly and not necessarily choose just one method. There are several options to choose from: to extract and refine the data already measured, to make direct measurements of the strength of the road, or, as a third option, to combine options one and two in order to create a structural condition index suited for the planning of reinforcement work and maintenance and long-term follow-up of the road network's structural condition. In the project, a demonstration is planned as we intend to practically show how the structural index can be described for a road network. This step depends on how the work of building up the index has progressed until then. Therefore, the Swedish Transport Administration is given the opportunity decide if the demonstration should be carried out or not, which will lead to a final report with or without describing the demonstration. We intend to run this project in collaboration with Finland (Finnish Transport Infrastructure Agency), which is responsible for the same type of road network with similar conditions and the same climate as the Swedish Transport Administration. Finland has provisionally set aside EUR 150,000/year for this project. In the Finnish project, seasonal variations will be tested in recurring measurements in spring/summer/autumn.