Abstract: Detta projekt syftar till att öka kunskapen om de institutionella förutsättningarna för en mer samordnad transportplanering i Norden. Projektet kommer att identifiera hinder, peka på möjligheter och föreslå åtgärder som underlättar en samordning av transportinfrastrukturplaneringen över nationsgränserna i Norden. Transportinfrastrukturplanering är i hög grad ett nationellt ansvarsområde. Ansvaret åligger i Sverige ansvarigt departement och Trafikverket som i samverkan med bl.a. länstransportansvariga tar fram förslag till nationell transportplan. På motsvarande sätt ligger ansvaret för transportinfrastrukturplanering på ansvarigt ministerium och myndighet/-er i Norge, Danmark och Finland. Målet med transportinfrastrukturplaneringen är att skapa ett samhällsekonomiskt effektivt transportsystem som tillgodoser olika aktörers behov av transporter. Inom ramen för varje lands institutionella ramverk är transportinfrastrukturplaneringen strikt reglerad genom lagstiftning, förordningar, och planeringsprocesser. Därutöver spelar både val av analysmodeller, planeringsinstrument och olika finansieringsmodeller, liksom olika governance-strukturer och styrmodeller en viktig roll för hur transportinfrastrukturplaneringen i respektive land bedrivs (bl.a. Ramböll, 2021, Rye et al. 2018). Från flera håll betonas vikten av att arbeta med gränsöverskridande transporter Sverige och Norden (bl a Nordiska rådet). Nordiska ministerrådets vision är att Norden ska vara världens mest hållbara och integrerade region 2030 (Nordiska ministerrådet, 2019), en ambition som sätter sökljuset bland annat på den nordiska mobiliteten och de gränsöverskridande transporterna. Också i Trafikverket ökar betydelsen av den gränsöverskridande planeringen (bl a Trafikverket, 2020), och i regeringens direktiv till Trafikverket till ny nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033 framgår att även perspektiv över nationsgränserna ska vägas in (Regeringen, 2021). Inom ramen för olika internationella fora möts de nordiska länderna kring transportpolitiska frågor och de transeuropeiska nätverken (TEN-T) och Connecting Europe Facility (CEF) ökar möjligheterna för fördjupat samarbete kring transportinfrastrukturplanering över de nationella gränserna i Norden. Olikheter mellan länderna och institutionella hinder medför emellertid svårigheter vid planering av transportinfrastruktur över nationsgränserna. Flera studier har pekat på dessa svårigheter (bl.a. Helo et al. 2019; Helo et al, 2020; Trafikverket 2020; Nordiska ministerrådet 2016), dock utan att systematiskt kartlägga dessa, fördjupa kunskapen och peka på möjligheter hur de skulle kunna överbryggas. Projektets mål är att kartlägga hur nationell transportinfrastrukturplanering sker i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Med utgångspunkt i tre fallstudier ges landspecifika förslag på vilka möjligheter nuvarande institutionella strukturer ger, identifieras hinder och föreslås åtgärder som möjliggör ökad samverkan inom nordisk gränsöverskridande infrastrukturplanering.