Abstract: Den här ansökan avser en förstudie som syftar till en strategisk tvärdisciplinär satsning vid LTH för att höja kompetensen inom området klimatanpassning av transportsystemet, både vid LTH och vid Trafikverket men även i vidare mening. Den gemensamma ansatsen i ansökningarna syftar till att från tre perspektiv 1) konstruktionsnivå, 2) systemnivå till 3) samhällsnivå på längre sikt kunna stödja framtagandet av effektiva risk- och sårbarhetsreducerande klimatanpassningsåtgärder, med målet att inte försämra säkerhet eller funktion hos järnvägssystemet, dess konstruktioner, eller det samhälle som beror av det. Detta ämnar vi göra genom att belysa aspekter kopplade till historisk klimatpåverkan, predikteringar över längre tidsperioder, översikt av åtgärder, samt framtagande av strategier ur ett risk- och sårbarhetsperspektiv.Abstract: This application pertains to a feasibility study aimed at enabling a strategic interdisciplinary initiative at LTH to increase competence in the area of climate adaptation of the transport system, both at LTH and the Swedish Transport Administration but also in a broader sense. The common approach in the application aims at supporting the development of effective risk and vulnerability reducing climate adaptation measures from three perspectives 1) design level, 2) system level, and to 3) societal level, with the objective of not impairing the safety or function of the railway system, its structures, or the society that depends on it. We intend to do this by highlighting aspects linked to historical climate impact, predictions over longer periods of time, an overview of measures, and the development of strategies from a risk and vulnerability perspective.