National Transport Library Research Database

Kommunikativa offentliga organisationer (Communicative public organizations)

  • Heide, Mats
  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-01-01 -- 2024-01-31 Registration number:
  • Trafikverket 2019/126603
Subject(s): Online resources: Abstract: I detta projekt kommer offentliga organisationers relationer och förtroende att stå i centrum då tidigare forskning pekat ut dessa områden som centrala för organisationers legitimitet och framgång, men också som en allt större utmaning. Det övergripande syftet med detta treåriga forskningsprojekt är att få ny kunskap om chefers och medarbetares roll i att skapa och bevara förtroende och relationer. Offentliga organisationers relationer och förtroende kommer att studeras inom följande tre områden: * kommunikativt medarbetarskap, * digitalisering, * kommunikatörernas roll som verksamhetsutvecklare. Medarbetarnas kommunikation utgör en nyckelfaktor i att bygga relationer och förtroende men hittills är det man skulle kunna kalla kommunikativt medarbetarskap ett tämligen outforskat område. Medarbetarnas kommunikativa roll hänger nära samman med det andra temat om digitalisering eftersom nya digitala medier medför nya möjligheter för alltfler medarbetare att kommunicera med externa intressenter. Samtidigt innebär digitaliseringen att en del kontakter med externa intressenter kommer att automatiseras. Men vad detta betyder för förtroende och intressentrelationer vet vi hittills inte särskilt mycket om. Det tredje temat om kommunikatörernas roll i verksamhetsutvecklingen är en naturlig följd av de två första. En ökad betoning på medarbetarnas kommunikativa roll och en ny digitaliseringsvåg kommer att kräva att kommunikatören arbetar närmare kärnprocesserna och vi vill därför också studera kommunikatörernas roll som coacher och verksamhetsutvecklare. Medarbetare inom offentlig sektor är mindre benägna än medarbetare i privata företag att tala gott om den egna organisationen. I en tid då medarbetarnas betydelse som ambassadörer för organisationen blir allt viktigare är det angeläget att nå kunskap om hur medarbetarnas kommunikation med externa intressenter fungerar och kan utvecklas. Offentliga organisationer är komplexa verksamheter, ofta med breda uppdrag, vilket ställer särskilda krav på organisationens kommunikation. Komplexiteten är relaterad till flera aspekter som särskilda lagar och regler, som enbart gäller offentliga organisationer, och en komplicerad beslutsstruktur med politisk styrning i kombination med tjänstemannastruktur. Ofta måste offentliga organisationer hantera en rad olika och ibland motstridiga förväntningar från olika intressenter. Kraven på öppenhet, transparens, förmåga att skapa delaktighet och bidra till demokrati i samhället har ökat. Samtidigt förväntar sig externa intressenter alltmer av service, bemötande och tillgänglighet från medarbetarna. Abstract: In this project, public organizations relations and trust will be at the center as previous research has identified these areas as central to the legitimacy and success of organizations, but also as an ever-increasing challenge. The overall purpose of this three-year research project is to create new knowledge about the role of managers and employees in creating and maintaining trust and relationships. Public organizations relations and confidence in public organizations will be studied in the following three areas: * communicative employee ship, * digitization, * the role of communicators as business developers. Employee communication is a key factor in building relationships and trust, but so far, what one might call, communicative co-operation is a fairly unexplored area. The communicative role of employees is closely related to the second theme of digitalization, as new digital media offers new opportunities for more and more employees to communicate with external stakeholders. At the same time, digitization means that some contacts with external stakeholders will be automated. However, what this means for trust and relationships, we do not know very much of so far. The third theme about the role of communicators in business development is a natural consequence of the first two. An increased emphasis on the communicative role of employees and a new digitalization wave will require the communicator to work closer to the core processes and we therefore want to study the communicators' role as coaches and business developers. Employees in the public sector are less likely to speak well about their own organization than employees in private companies are. At a time when the importance of employees as ambassadors for the organization is becoming increasingly important, it is important to gain knowledge of how employees' communication with external stakeholders works and how it can be developed. Public organizations are complex, often with broad assignments, which impose special requirements on the organization's communication. The complexity is related to several aspects such as special laws and regulations, which apply only to public organizations, and a complicated decision structure with political control in combination with official structure. Often, these organizations have to deal with a variety of and sometimes-conflicting expectations from different stakeholders. The demands for openness, transparency, the ability to create participation and contribute to democracy in society have increased. At the same time, external stakeholders are expecting more of service, responsiveness and accessibility from employees.
Item type: