Abstract: I detta projekt strävar vi efter att belysa möjligheterna till automatiserade, optimerade arbetsskift för tågklarerare, som tar hänsyn till alla juridiska och operativa restriktioner och integrerar tågklarerarens arbetsbelastning. Vi kommer att utveckla övre (och nedre) gränser för den önskade arbetsbelastningen för tågklareraren - eftersom över- eller underskridande kan påverka uppmärksamhet och lägesmedvetenhet. Dessutom kommer vi att studera effekterna av förutsebara men stokastiskt varierande händelser på arbetsbelastningen för tågklareraren. Tillsammans med juridiska och operativa krav för tågklarerares arbetsskift kommer dessa mått för arbetsbelastningen att ligga till grund för ett optimeringsramverk för arbetsskiften. Detta ramverk gör det möjligt för oss att beräkna optimala skiftplaner: * Optimala taktiska skiftplaner med beaktande av kunskap om kommande situationer, dvs. med beaktande av aktuell tåg- och banarbetsplan, * Optimalt ad hoc-omplanerade skiftplaner (operationella) när förutsebara men stokastiskt varierande händelser inträffar under ett arbetsskift, * Optimala taktiska skiftplaner med stokastiskt integrerade förutsebara men stokastiskt varierande händelser. Det övergripande målet med detta projekt är att göra det möjligt för Trafikverket att automatiskt hitta kostnadseffektiva och säkra tågklarerarskift och att operativt kunna omplanera dessa vid förutsebara men stokastiskt varierande händelser. Den optimala taktiska skiftplanen som levereras av detta projekt kommer att jämföras med den aktuella skiftplanen. Avvikelsen mellan planerna är dock svår att förutsäga. Det kommer att diskuteras med den ansvariga ledningen i Malmö i syfte att klargöra hur de nya skiftplanerna skulle kunna användas i praktiken. Utvecklingen av ett personalplaneringsverktyg för taktisk skiftplanering baserat på optimeringsramverket ligger utanför detta projekt. Det vi vill säga är att projektet kommer utveckla metoder och program som forskare/experter kan använda och som vi kommer att använda för att producera lösningar på specifika problemexempel. Däremot inte ett verktyg som Trafikverket kan använda i sin löpande planering (vilket kräver databaser, bra användargränssnitt mm mm). Men vi kommer att diskutera de optimala taktiska skiftplanerna med operativa experter för att inkludera så många verkliga förhållanden som möjligt. Detta kommer att ge en möjlig väg framåt för en implementering.