National Transport Library Research Database

Prediktering av sulfidförande bergmaterial utifrån ett geokemiskt perspektiv (Prediction of sulphide bearing crushed rock aggregates from a geochemical perspective)

  • Alakangas, Lena
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-07-01 -- 2025-12-01 Registration number:
  • Trafikverket 2020/69944
Subject(s): Abstract: Doktorandprojektet skall medverka till att fylla kunskapsluckorna om prediktering av sulfidförande bergmaterials möjliga miljöpåverkan/omgivningspåverkan som bl.a. konstaterats i Stockholmsområdet och längs vissa sträckningar av Ostlänken. Idag råder osäkerhet hos myndigheter, branschen och slutanvändare för att sulfidförande berg kan klassas som oanvändbar och/eller betraktas som avfall av myndigheterna. Syftet och målet med projektet är att vetenskapligt ta fram verktyg för att kunna selektera inert bergmaterial och berg som kan återanvändas efter förbättringsåtgärder eller utifrån slutanvändning. Givet detta blir återbetalningstiden för investeringen i projektet synnerligen kort. För att nå projektresultaten krävs nytänkande avseende bl.a. utökade laboratorie- och fält-metoder för att verifiera och komplettera de vetenskapliga mineralogiska och geokemiska studier avseende berg som konstruktionsmaterial. Det är särdeles viktigt att understryka att de nya metoder som planeras i projektet även kommer att vara till stor nytta för branschen framgent. Under hösten 2019 påbörjades ett examensarbete (samverkan LTU och Trafikverket) där bl.a. tolkningar av predikteringsresultat samt initiala lakningsförsök av sulfidförande berg påbörjats. Redovisning av examensarbetet sker i juni 2020. Erfarenheterna och delresultaten från försöken utgör grund för att säkra det vetenskapliga upplägget av projektet. Idag pågår även ett arbete inom Trafikverket för att produktionsanpassa provtagning av de bergmassor som tas ut under framdrift för bedömning av sulfidinnehåll. Resultaten från doktorandprojektet är således nästa steg för att koppla prediktering till provtagning och korrekt hantering av bergmaterial under byggandet. Abstract: The PhD student project will contribute to filling the knowledge gaps about the prediction of the possible environmental impact of sulphide bearing crushed rock aggregates, such as found in the Stockholm area and along certain stretches of the Eastern Link railway project. Today, there is uncertainty among the authorities, the industry and end-users that sulphide bearing rocks can be classified as unusable and regarded as waste by the authorities. The aim of the project is to develop scientifically based tools for select between inert crushed rock aggregates and those that need improvement based on their end use. Given this, the payback time for the investment in the project is extremely short. In order to achieve the project results, new thinking is required regarding extended laboratory and field methods, to verify and supplement the scientific mineralogical and geochemical studies of rocks. The new methods planned in the project will be of great benefit to the industry. In the fall of 2019, a master degree project (collaboration between LTU and the Swedish Transport Administration) began with the focus on interpretations of prediction results, as well as initial leaching attempts of sulphide-bearing crushed rock aggregate. Reporting of the thesis will take place in June 2020. This work form the scientific basis for the current study. Today, work is also under way within the Swedish Transport Administration to adapt production sampling of the rock masses regarding sulphide content, collected during tunnelling. The results of the doctoral project are thus the next step to link prediction to sampling and correct handling of crushed rock aggregates in construction of road and railways.
Item type: