Abstract: Sverige har tidigare endast haft smärre problem med polering av beläggningen samt låg friktion eftersom dubbdäckstrafik ruggat upp stenarna i slitlagret under vintern. Under hösten 2018 uppmärksammandes att ett antal olyckor, främst i vått väglag, inträffat i båda körriktningar på E4/E20 vid Kungens Kurva i Stockholm. Olyckorna kunde visas bero på friktionsproblem orsakade av polering av beläggningens högkvalitativa stenmaterial. Tidigare problematik har endast varit knuten till platser extra utsatta för denna typ av problem, t.ex. skarpa kurvor och cirkulationsplatser, men uppvisades nu även på raksträckor. Det saknas kunskap om vilka faktorer som kan ligga bakom poleringsproblemen samt vad som skulle kunna göras för att förhindra att problemen uppstår. Projektet är att betrakta som en förstudie för att utreda orsaker bakom problemen med polering. En viktig frågeställning i projektet är om poleringen är högre idag till följd av någon yttre faktor eller om uppruggningen kan ha förändrats som en följd av t.ex. mindre utbredd dubbdäcksanvändning eller förändrade däck i form av t.ex. annan gummiblandning, färre dubb eller mindre dubbutstick.
Abstract: Sweden has earlier only had minor problems with polished stones in the pavement and low friction because traffic with studded tires have roughened the stones in the wearing course during the winter. During the fall of 2018 it was observed that several accidents, mainly in wet road conditions, had happened in both driving direction on the E4/E20 highway at Kungens Kurva in Stockholm. The accidents were shown to be caused by low friction due to polishing of the high-quality stones in the pavement. Earlier problems have only been observed in places that are extra exposed to polishing, such as sharp turns and roundabouts, but were now shown also on tangent sections. There is a lack of knowledge about what causes these problems and what can be done to prevent problems from occurring. The project is to be considered as a pilot study to investigate the reasons behind the problem with polishing. An important question in the project is if the polishing is higher today due to any external factor or of the roughening may have changed due to e.g. less studded tires or changed tires in the form of e.g. another rubber mixture, less studs in the tires or less stud protrusion.