Abstract: Urban Air Mobility (UAM)- Urban Luftburen Mobilitet - är en del av det europeiska innovationspartnerskapet för smarta städer och samhällen (EIP-SCC), som stöds av EU-kommissionen. Det syftar till att skapa en marknad för ”urban air mobility”, vilket innebär användning av drönare för olika ändamål i städer och landsbygd. “Safe Integration of Unmanned Aircraft” är ett innovationsprojekt för UAM i samarbete med SAAB Aeronautics, VINNOVA och funktioner/myndigheter inom luftfart i Brasilien. Projektet bygger vidare från tidigare erfarenheter vad gäller hantering och integrering av drönartrafik ex MidCas, SweDEMO, UTM CITY, UTM DUBAI och SESAR. I projektet kommer LFV, LiU och SAAB Aeronautics systematiskt utvärdera funktionalitet för integrering, "detect & avoid", visualisering, övervakning, styrning och uppföljning av obemannad och bemannad flygtrafik. Det övergripande målet med detta projekt är att utveckla och demonstrera koncept och teknik för säker integration av både stora och små obemannade flygplanssystem (UAS) i luftrummet. Detta innebär att UAS, Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) eller drönare, kommer att behöva uppfylla de civila flygsäkerhetskraven för att säkert kunna flyga i luftrummet tillsammans med bemannade flygplan. Funktionalitet såsom "detect & avoid" och optimerad ruttplanering är viktiga delar för ett säkert och effektivt nyttjande av luftrummet och kommer särskilt att studeras i projektet. Projektet innebär en möjlighet för svenska aktörer och myndigheter att få tidiga insikter och kunskap vad gäller integrering av obemannade flygplanssystem i luftrummet genom att resultaten direkt tas hem till Sverige. Ett tidigare projekt anses mycket framgångsrikt ha tagit hem erfarenheter från projekt i Dubai till Norrköping, Linköping och Stockholm stad.
Abstract: The project is performed by a Swedish triple Helix constellation SAAB, Linköping University and LFV. The counterpart is various Brazilian government, research and society functions. The objective and challenge is to develop and demonstrate concepts and technologies for safe integration of both large and small Unmanned Aircraft System (UAS) into the airspace. This means that the UAS, or rather the Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) or Drones, will meet the civilian rules of the air in order to, safely, be able to fly in the airspace along with manned aircraft. The project means an opportunity for Swedish actors and authorities to gain early insights and knowledge regarding the integration of unmanned aircraft systems in the airspace by taking the results directly home to Sweden. A previous project is considered to have very successfully taken experience from projects in Dubai to Norrköping, Linköping and the city of Stockholm.