National Transport Library Research Database

Effekten av trängsel och komfort i kollektivtrafiken på resval : empirisk förstudie (Crowding on-board public transport vehicles : an empirical approach)

  • Jenelius, Erik
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-04-01 -- 2024-11-20 Registration number:
  • Trafikverket 2022/33324
Subject(s): Online resources: Abstract: Det här projektet fokuserar på trängsel ombord fordon i kollektivtrafiken och den del av den upplevda komforten som beror på trängsel. Projektet svarar mot behovet att utveckla en ”Metod för att inkludera trängsel och komfort i kollektivtrafikresande” som pekas ut i Trafikverkets rapport Fördjupade beskrivningar av angelägen forskning och innovation - För åren 2022–2027. Syftet är att undersöka möjligheten att kalibrera effekten av trängsel i kollektivtrafiken på resenärers ruttval med hjälp av biljettvalideringsdata och kompletterande utbudsdata. Ett mål med projektet är att leda vidare till ett fortsättningsprojekt som ska fokusera på hur de trängseleffekter som observeras i detta projekt kan modelleras i Sampers-systemet genom lämplig utveckling och kalibrering av i första hand nätverksutläggningen för järnvägs- och kollektivtrafik.Abstract: This project focuses on crowding on-board public transport vehicles and the part of perceived comfort that depends on crowding. The project responds to the need to develop a ”Method to include congestion and comfort in public transport travel” which is pointed out in the Swedish Transport Administration's report In-depth descriptions of urgent research and innovation - For the years 2022–2027. The aim is to investigate the possibility of calibrating the effect of public transport crowding on travellers' route choices using ticket validation data and supplementary supply data. One goal of the project is to lead on to a continuation project that will focus on how the crowding effects observed in this project can be modelled in the Sampers system through appropriate development and calibration of primarily the traffic assignment for rail and public transport.
Item type: