VTI National Transport Research Database

Heimdall

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-07-01 -- 2022-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/120644
Subject(s): Abstract: Avlyssning av nödanrop till sjöss med datorstöd samt tolkande av samtal med hjälp av Artificiell Intelligens AI. Sjöfartsverkets sjöräddningscentral, JRCC i Göteborg, bedriver 24/7/365 manuell avlyssning av nödfrekvenser inom Sveriges ansvarsområde i syfte att uppfatta nödanrop från människor i nöd till sjöss och i luften. Avlyssningen är helt beroende av operatörens förmåga att uppfatta det enskilda nödanropet som inte sällan sker på en radioutsändning med låg hörbarhet. Anropet kan vara från en mans- eller kvinnoröst, på svenska språket men kan variera, dock oftast nordeuropeiskt eller engelska. Lyssnarstöd: Ett önskemål från operatörens sida är att få assistans med avlyssning samt tolkning av inkommande anrop. Att anställa en operatör per kanal är möjligen det optimala men kostnadsmässigt är det inte försvarbart ej heller i proportion till nyttan. Avlyssning med datorstöd samt tolkande av samtal är idag möjligt med ny teknik s.k. Artificiell Intelligens AI. Tekniken är relativt ny men har aldrig prövats på VHF frekvenserna inom sjöfartsområdet. JRCC´s uppgift att sköta bevakning av inkommande nödanrop är något som med stor sannolikhet skulle kunna vara ett lämpligt område att utveckla denna teknik på. Abstract: Interception of emergency calls at sea with computer support and interpretation of calls with the help of Artificial Intelligence AI.The Maritime Administration's Maritime Rescue Center, JRCC in Gothenburg, operates 24/7/365 manual interception of emergency frequencies within Sweden's area of responsibility with a view to perceiving emergency calls from people in distress at sea and in the air. The interception is entirely dependent on the operator's ability to perceive the individual emergency call, which is not infrequent on a radio broadcast with low audibility. The call may be from a male or female voice, in the Swedish language, but may vary, though usually Northern European or English. Listener support: A desire on the part of the operator is to get assistance with eavesdropping and interpretation of incoming calls. Hiring an operator per channel is possibly the optimal one, but in terms of cost, it is not justifiable nor proportionate to the benefit. Eavesdropping with computer support and interpretation of calls is possible today with new technology so-called. Artificial intelligence AI. The JRCC's task of managing incoming emergency calls is something that could very likely be a suitable area to develop this technology
Item type: