National Transport Library Research Database

Nollvisionen i ett hållbart samhälle – Systematiskt trafiksäkerhetsarbete på lokal nivå i linje med Agenda 2030 (Vision Zero in a sustainable society – Systematic traffic safety work on local level in line with the Global Goals 2030)

  • Wennerberg, Hanna
  • Trivector Traffic AB, Svenskt företag eller organisation, 556555-1701
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-06-01 -- 2022-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/92804
Subject(s): Online resources: Abstract: Trafiksäkerhetsarbetet på lokal nivå är av stor betydelse för trafiksäkerhetsutvecklingen, inte minst eftersom kommuner har en stor rådighet över trafiksäkerhetsåtgärder i tätort. Detta projekt visar hur ett systematiskt trafiksäkerhetsarbete i linje med Agenda 2030 kan se ut konkret – och hur trafiksäkerhetsarbetet ur ett lokalt perspektiv kan utvecklas för att bättre nyttja de synergier som finns mellan trafiksäkerhet och andra hållbarhetsmål (hälsa, miljö och klimat, jämställdhet och jämlikhet etc.). Många kommuner söker vägledning för hur ett mer holistiskt synsätt på trafiksäkerheten kan appliceras i praktiken och i synergi med övriga hållbarhetsmål. Detta projekt innebär framtagning av konkret vägledning och genomförs tillsammans med Göteborgs Stad. De globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 sätter trafiksäkerheten som en nödvändig del av en hållbar utveckling. Trafiksäkerheten är del av hälsan där delmål 3.6 innebär att minska antalet dödsfall och skador i vägtrafiken. Stockholmsdeklaration, som är resultatet av FN:s ministerkonferens för trafiksäkerhet 2020, trycker på vikten att utgå från de synergier som finns mellan trafiksäkerhet och andra hållbarhetsmål. Ett mer holistiskt synsätt på trafiksäkerhet ligger således i tiden och stämmer även med forskning som visar på samband mellan trafiksäkerhet, aktiv mobilitet och hälsoutfall. Det svarar också mot Trafikverkets vilja om bredare angreppssätt för Nollvisionen där Nollvisionen i ett hållbart samhälle också är ett utpekat fördjupningsområde för FOI-portfölj Planera. Det samlade forskningsläget säger att det finns fler synergier än motsatsförhållanden mellan trafiksäkerhet, miljö och hälsa. Samtidigt uttrycker många praktiker en upplevd motsättning mellan trafiksäkerhet och andra hållbarhetsmål, och ställer ofta trafiksäkerhetsarbetet mot arbetet med hållbar, aktiv mobilitet. Det är därför viktigt att lyfta fram att det inte finns något övergripande motsatsförhållande. Ökad trafiksäkerhet för oskyddade trafikanter är snarare ett medel för att fler ska kunna och vilja gå, cykla och åka kollektivt. I utvärderingen av Trafikverkets målstyrning för trafiksäkerhet 2019 konstateras att det regionala och lokala trafiksäkerhetsarbetet behöver stärkas. Även vikten av att trafiksäkerhetsarbetet framöver fokuserar på synergierna som finns mellan trafiksäkerhet, miljö och hälsa betonades. Trafiksäkerhetsarbetet måste gå hand i hand med andra av samhällets hållbarhetsutmaningar. Samtidigt framkommer i utvärderingen farhågor från flera intervjupersoner om risken att ”tappa bort” trafiksäkerheten när vi pratar om hållbarhet i vidare mening. Det är viktigt att det inte sker, vilket detta projekt syftar att bidra till genom att belysa hur ett holistiskt synsätt på trafiksäkerhet konkret kan se ut samt hur det kan utvecklas och integreras i trafiksäkerhetsarbetet på lokal nivå. Abstract: Road safety work at the local level has major significance for road safety development, not least because municipalities have a great deal of control over road safety measures in urban areas. This project shows how a systematic traffic safety work in line with the Global Goals 2030 can be designed and executed in practise – and how traffic safety work from a local perspective can be developed to better utilize the synergies that exist between traffic safety and other Sustainable Development Goals (SDGs) such as health, environment and climate as well as gender equality and equity. Many municipalities are seeking guidance on how a more holistic approach to traffic safety can be applied in practice and in synergy with other SDGs. This project involves the development of concrete guidance and is carried out together with the City of Gothenburg. The Global Goals 2030 put traffic safety as a necessary part of sustainable development. Traffic safety is part of public health (SDG 3) where sub-goal 3.6 means reducing the number of deaths and injuries in road traffic. The Stockholm Declaration, which were the results of UN Ministerial Conference on Road Safety in 2020, emphasizes the importance of starting from the synergies that exist between traffic safety and other SDGs. A more holistic approach to traffic safety is thus up-to-date and in line with research that shows a connection between traffic safety, active mobility and health outcomes. It also corresponds to the Swedish Transport Administration’s will for a broader approach to the Vision Zero, where Vision Zero in a sustainable society is also a designated area for the FOI plan. Research states that there are more synergies than conflicts between traffic safety, the environment and health. At the same time, many practitioners express perceived contradictions between traffic safety and other sustainability goals, and often contrast traffic safety work with the work with sustainable, active mobility. It is therefore important to emphasize that there are no overarching conflicts. Increased safety for vulnerable road users is rather a means for more people to be able and willing to walk, cycle and use public transport. In the evaluation of the goal management for road safety of the Swedish Transport Administration in 2019, it is stated that the regional and local road safety work needs to be strengthened. Also, the importance that traffic safety work in the future focuses on the synergies that exist between traffic safety, the environment and health was emphasised. Traffic safety work must go hand in hand with other of society’s sustainability challenges. At the same time, the evaluation raises concerns from several interviewees about the risk of “losing” traffic safety when we talk about sustainability in a broader sense. It is important that this does not happen, which this project aims to contribute to by highlighting what a holistic approach to traffic safety can look like in practise and how it can be developed and integrated into traffic safety work at local level.
Item type: