National Transport Library Research Database

EcoDur–Långtidsegenskaper, prestanda och beständighet hos betong med hög klinkersättning (EcoDur–Long term durability and performance of eco concretes with low cement clinker content)

  • Lhopital, Emelie
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-07-01 -- 2025-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/17069
Subject(s): Abstract: Dagens byggnormer och praxis begränsar användningen av alternativa cementliknande tillsatsmaterial (SCM) som klinkerersättning i betong i infrastrukturprojekt; betongen proportioneras ofta med ganska hög andel bindemedel. För att leva upp till dagens hållbarhetsmål och vidare uppnå de framtida målen är det nödvändigt och angeläget att anpassa nuvarande praxis mot lägre cement(klinker)halt i betong och mot användning av högre halter alternativa material (SCM och fillers). Betongindustrin producerar idag betongkvalitéer med högre andel SCM när detta inte begränsas av krav i SS 137003: 2015. Men en viktig begränsande faktor är fortfarande bristen på kunskap/erfarenhet och dokumentation om beständigheten och prestanda över tid i svenskt klimat från uppföljningar vid fältprovplaster i marin- och i vägmiljö. Erfarenheten är nödvändig och kommer att ligga till grund för nästa och framtida revideringar av SS 137003, den svenska tillämpningsstandarden av den europeiska standarden för betong EN 206, för att säkert och förutsägbart kunna tillämpa hög klinkerersättning med SCM för ett mer hållbart byggnadsmaterial, med lägre klimatavtryck. Projektets mål är därför att ta fram nödvändig kunskap om långtidsegenskaper, prestanda och beständighet hos betong med hög och mycket hög klinkersättning. Detta kommer att genomföras genom exponering av robusta betongblandningar med höga halter SCM under representativa svenska utomhusförhållanden, för att utvärdera och bygga upp långsiktig dokumentation kring dessa betongkvalitéers egenskaps-/prestandautveckling och beständighet. Projektet är en fortsättning på ett flertal framgångsrika projekt som genomförts tidigare vid fältprovplatserna Riksväg 40 nära Borås och i marin miljö i Träslövsläge hamn. Nu behöver vi prova en ny generation betongkvalitéer för framtiden, betong med lägre bindemedelshalt, i synnerhet lägre klinkerinnehåll, som är hållbar men även beständig i hårda motorvägs- och marina miljöer.Abstract: For infrastructure projects, best praxis and legal requirements renders it necessary to use fairly high binder/powder contents in concrete mix designs and limit the use of clinker replacement materials (SCM). To reach present and future sustainability goals, it is necessary to adjust current best praxis towards lower clinker/cement contents in concretes by higher contents of SCM/fillers. Already today, the concrete industry produces concretes with higher amounts of SCM, where not limited by the requirements according to SS 137003:2015. However, a limiting factor is the lack of track record and knowledge concerning long term durability and performance of such concretes in Swedish conditions at field test sites in highway as well as marine climate. This experience will be needed and will be the basis for next and future revisions of the Swedish application standard (SS 137003) to the European standard for concrete EN 206 to foresee the safe production and application of concretes with high SCM content towards sustainable construction materials. The goal of the project is therefore, to acquire sufficient knowledge and expertise on the long-term performance and durability of concretes with high to very high clinker replacement levels. This will be implemented by exposure of robust concrete blends with high amounts of SCM under Swedish outdoor conditions in order to evaluate and build up a long-term track record about their long-term durability and performance. This project is a continuation of the numerous successful projects carried out at the field test sites at highway 40 close to Borås and in marine climate in Träslövsläge harbor. Now we need to test concrete for the future with lower binder content and lower clinker content but still durable enough to withstand the harsh highway and marine climates.
Item type: