National Transport Library Research Database

Bestämning av korrosionsskyddsförmågan för nya cementtyper samt optimering av kloridtröskelvärdet (Assessment of the corrosion resistance of new types of cement)

  • Sederholm, Bror
  • Swerea KIMAB AB, Svenskt företag eller organisation, 556593-0509
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-06-01 -- 2023-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2020/17071
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med projektet är att öka användningen av mer klimatvänliga cementtyper med alternativa bindemedel i anläggningskonstruktioner av betong så att den korrosionsskyddande förmågan hos de klimatvänliga cementtyperna är bättre än hos de traditionella cementtyperna. Detta kommer att göras genom att den tidigare framtagna elektrokemiska provningsmetodiken för bedömning korrosionsskyddsförmågan hos olika cementtyper [1]. En ny lakningsmetodik för framtagning av lättlösliga klorider gör det också möjligt att bestämma kloridtröskelvärdet på ett mer korrekt sätt än idag vid tillståndsbedömningar av betongkonstruktioner. Idag utgår man från analys av den totala kloridhalten vilket inte är korrekt när nya klimatvänliga cementtyper introduceras på marknaden. Istället bör man utgå från analyser från de lättlösliga kloriderna hos olika cementtyper i betongen. Tidigare undersökning för Trafikverket av Swerea KIMAB har visat att de lättlösliga kloriderna kan variera betydligt vilket innebär olika förmåga att motstå korrosion. Målet är att i framtiden kunna använda mer tillförlitliga data för livslängdsbedömningar, LCA och LCCA och tillståndsbedömningar. För att kunna göra detta jämförs befintliga data från fältundersökningar i Riksväg 40 och Träslövsläge med accelererade laboratorieundersökningar utförda i tidigare BBT-projekt (RISE Report 2018:65 och RISE Report 2018:66 [4, 5] och KIMAB Rapport 2018-162 [1]). Resultaten från fältundersökningarna i Riksväg 40 och Träslövsläge möjliggör tillämpningen av den accelererade provningsmetoden. Abstract: The aim of the project is to increase the use of more climate-friendly cement types with alternative binders in concrete construction structures, so that the corrosion protection ability of the climate-friendly cement types is better than the traditional cement types. This will be done by the previously developed electrochemical test methodology for assessing the corrosion resistance of various types of cement. A new leaching method for analysis of easily soluble chlorides also makes it possible to determine the chloride threshold value more accurately than today in condition assessments of concrete structures. Today, an analysis is made of the total chloride content, which is not correct when new climate-friendly cement types are introduced on the market. Instead, analyzes should be made of the easily soluble chlorides of different types of cement in the concrete. Previous research for the Swedish Transport Administration by Swerea KIMAB has shown that the easily soluble chlorides can vary considerably, which means different ability to resist corrosion. The goal is to be able to use more reliable data for lifetime assessments, LCA and LCCA and permit assessments in the future. In order to do this, existing data from field studies in Riksväg 40 and Träslövsläge are compared with accelerated laboratory studies performed in previous BBT projects (RISE Report 2018: 65 and RISE Report 2018: 66 [4, 5] and SBUF Report 13096 [1]). The results of the field surveys in Riksväg 40 and Träslövslåge allow the application of the accelerated test method.
Item type: