Abstract: Kustnära vägar och järnvägar hotas redan idag av översvämnings- och erosionsrisker som kommer att förvärras vid stigande havsnivåer till följd av klimatförändringar. Problemen är som störst i södra Sverige men väntas sprida sig norrut i takt med att havsnivåhöjningen accelererar. På vissa platser utmed Sveriges kust har översvämningsrisker analyserats utifrån statiska analyser av stillvattenytan vid extrema havsvattenstånd och klimatförändringar. Men i dagsläget saknas kunskap om hur extrema högvatten i kombination med vågor påverkar översvämningarnas utbredning och erosionsrisken för väg- och järnvägskroppar. För att analysera de klimatrisker som hotar de kustnära transportinfrastruktursystemen och möjliggöra hållbar planering och underhåll krävs ökad kunskap om kustprocesser för såväl långsiktiga förändringar som extrema stormscenarier. Det föreslagna projektet syftar till att utveckla och testa metoder för riskanalyser avseende översvämning och erosion i ett förändrat klimat samt åtgärdsvalsstudier för kustskydd vad gäller väg och järnväg. Analyserna kommer även att undersöka hur sjöfarten och eventuella förändringar därav påverkar den långsiktiga kustutvecklingen. Metoderna som utvecklas kommer att vara applicerbara för hela Sveriges kust. Som studieområde föreslås Skånes sydkust, där Trafikverket har omfattande kustnära anläggningar som redan idag hotas av översvämningar och erosion och där det för tillfället pågår en åtgärdsvalsstudie vid en erosionsutsatt vägsträcka. Studieområdet har även valts på grund av att många olika kusttyper förekommer längs med sydkusten och kunskap från studieområdet kan således tillämpas på de flesta svenska kuststräckor. De kusttyper som förekommer är stränder med sand, klappersten, moränlera och finsediment samt sträckor med traditionella erosionsskydd.
Abstract: Roads and railroads near the coast are today exposed to the risk of flooding and erosion. This risk will increase in the future because of sea level rise as a result of climate change. The problem is most acute in southern Sweden, but it is expected to grow further north as sea level rise accelerates. The risk of flooding has been assessed at certain locations along the Swedish coast based on static analysis of the still water level during extreme sea levels and projected future changes in the climate. However, at present, no knowledge exists on how extreme sea levels in combination with waves affects the spatial extent of flooding and the risk of erosion concerning near-coastal roads and railroads. In order to analyse risks related to climate change that are associated with coastal transport infrastructure and to facilitate sustainable planning and maintenance of such structures, increased knowledge on coastal processes is required in order to cope with long-term changes as well as extreme storms. The main objectives of the proposed project involve the development and testing of methods for risk analysis with regard to flooding and erosion in a changing climate together with studies on measures to protect near-coastal roads and railroads. The project will also investigate the relative impact from shipping and possible future changes to the naval transport systems. The methods to be developed will be applicable for the entire Swedish coast. The south coast of Scania is proposed as the study area. Trafikverket has along this coast extensive near-coastal infrastructure that are facing flooding and erosion problems and where presently different measures of protection are investigated for an exposed stretch of road. The study area has also been selected because of the many types of coasts that appear along the south Scanian coast. Experiences gained here can be applicable for many coastal stretches in the rest of Sweden. Examples of different coastal types in the study area are beaches consisting of sand, cobble, moraine, and fine sediment as well as stretches protected by different coastal structures.