National Transport Library Research Database

Val av vinterklasstandard med hänsyn till energieffektivitet

  • Blomqvist, Göran
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2010-01-01 -- 2012-12-31 ; 420000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2010:2888
  • Trafikverket 2010/15521
Subject(s): Abstract: Bakgrund: Halkbekämpning med salt (natriumklorid) har använts under en lång tidsperiod på det svenska kommunala och statliga vägnätet. Dess negativa miljöeffekter är förhållandevis väl dokumenterade men få kostnadseffektiva halkbekämpningsmedel har kommit ut på marknaden som ett alternativ till saltet. Därför kan det vara intressant att utnyttja mängder av restsalt på körbanan särskilt under senare delen av vintersäsongen. Effekterna på miljön, men också på trafiksäkerheten och framkomligheten måste dock ingå i bedömningarna vid förslag till förändringar av strategierna för vinterväghållningen. Syftet är att kartlägga i vilken utsträckning som restsalt finns tillgängligt på körbanan under olika delar av vintern samt att klargöra om befintliga saltmängder från tidigare genomförda halkbekämpningsåtgärder kan minska eller utesluta saltning vid senare prognostiserade halktillfällen.
Item type: