Abstract: Lion Fire II kommer ge förslag på lämplig testmetod och kriterier vid utvärdering av släcksystem för Li-jonbatterier. Brandsäkerheten för batterisystemen har identifierats som en nyckelfråga för introduktion av batteridrift för fartyg [ref1] och ett effektivt släcksystem är en viktig del av detta. Dock saknas det idag testmetod och utvärderingskriterier för släcksystem för Li-jonbatterier. Även för många släcksystemstillverkare är Li-jonbatterier ett nytt område och de skulle ha nytta av en test-metod för att värdera sina systems effektivitet. Lion Fire II syftar till att säkerställa effektiviteten av introducerade släcksystem och underlätta val av släcksystem för redare och konstruktörer som planerar att introducera batteridrift till sjöss. Projektet kommer att demonstrera potentialen för olika typer av system att släcka eller begränsa en brand i Li-jonbatterier med hjälp av test på riktiga batterimoduler. Det finns många olika typer av släcksystem och släckmedel på marknaden men begränsat med oberoende utvärderingar av dessa. Samtidigt är redare och konstruktörer ofta i händerna på släcksystemstillverkarna. Projektet kommer att skapa förutsättning för en objektiv utvärdering av olika släcksystem genom planerade tester samt genom att ta fram ett förslag på lämplig testmetod. Samtidigt som släckning och begränsning av en batteribrand är avgörande är det endast en (1) del av lösningen för en säker introduktion av batteridrift. Li-jonbatterier utgör en speciell brandkälla och det är till exempel inte alltid den bästa lösningen att släcka branden då det kan innebära en explosionsrisk på grund av ansamling av brännbara gaser. Lion Fire II kommer att bygga vidare på den information som tagits fram i DNV-GLs projekt [ref3] genom test av andra släcksystem och andra celltyper för att stärka en säker helhetslösning med batteridrift. Lion Fire II kommer även att understödja en eventuell harmoniserad introduktion av säkerhetsregler inom IMO genom att göra en genomlysning av de regelverk och rekommendationer (guidelines) som finns från olika aktörer idag och identifiera uppdateringar som bör göras.
Abstract: Lion Fire II will suggest an appropriate test method and evaluation criteria for extinguishing systems for Li-ion batteries. Fire safety for battery systems has been identified as a key question when introducing battery propulsion at sea [ref1] and an efficient extinguishing system plays an important role. A test method and advise on criteria for evaluating such systems are however lacking today. Li-ion batteries is a new area for the extinguishing systems suppliers and a test method to evaluate and demonstrate different systems’ performance would be useful also for them. Lion Fire II aims to ensure introduction and adaptation of extinguishing systems effective towards Li-ion batteries and assist ship owners and designers in their choice of extinguishing system when introducing battery propulsion. The project will demonstrate different types of systems in their potential to extinguish or mitigate a fire in Li-ion batteries through tests conducted with battery modules. There are many different types of extinguishing systems and agents on the market but very limited independent tests. Ship owners and designers are often referred to the extinguishing system suppliers for test data. The project will provide the basis for an impartial evaluation of different extinguishing systems by proposing a test method but also by conducting tests with different systems and publishing the results. Even if extinguishment or mitigation of a battery fire is key for the safety, it is still only one piece of the solution for a safe introduction of battery propulsion. Li-ion batteries present a special source of fire and it is not always the best solution is to extinguish the fire, as it can pose an explosion risk when flammable gases are accumulated. Lion Fire II will build upon the information made available in a recent DNV-GL project [ref3] and test other types of extinguishing systems and other types of cells in order to broaden available information and support a safe solution for battery propulsion. Lion Fire II will also support a possible introduction of harmonized safety rules within IMO by collating and evaluating the rules, standards and guidelines available from different stakeholders today and identify possible improvements.