National Transport Library Research Database

Digital undantagsprocess för fordon som behöver dispens från trafikförordningen (Digital process - for vehicles that need an exemption from the swedish traffic ordinance)

  • Andersson, Magnus
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-09-01 -- 2021-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/26123
Subject(s): Online resources: Abstract: En liten men viktig del av det totala trafikarbetet bedrivs av ekipage som kräver särskilt tillstånd från en eller flera väghållare dvs. de behöver ett undantag från trafikförordningen för att de är för tunga, för långa, för breda etc. för att få färdas på väg. Dagens dispensprocess är delvis digitaliserad och i vissa hänseenden harmoniserad mellan stat och kommun, men en sammantagen bild från Trafikverket, kommuner, Polismyndigheten, och näringsliv ger vid handen att det finns betydande förbättringspotential för att samverkan mellan alla berörda aktörer ska fungera bättre. Bland annat upplevs utmaningar med utformning av nuvarande ansökningsförfarande, underlag för beslut, samt regelefterlevnad. Exempelvis bygger dagens handläggning många gånger på ett skriftligt förfarande via mail. Det finns också många frågor kring vem som ska ha tillgång till vilken data och kvaliteten på data. När det gäller att utnyttja data och digitaliseringens möjligheter finns alltså mycket kvar att göra. Målet med projektet är öka systemeffektiviteten i form av bättre utnyttjande av undantagsfordon och infrastruktur i tid och rum för att ställa om till ett mer hållbart samhälle. För transportörerna handlar det om snabbare och flexiblare handläggning med ökad förutsägbarhet, på lika villkor för en sund konkurrens. För väghållare handlar det om att bibehålla standarden på infrastrukturen och säkerställa att den inte bryts ned i förtid. Genom projektet kommer en kunskapsbas för digitala undantagsprocesser att skapas utifrån hinder och möjligheter baserat på följande forskningsfrågor: 1. Hur kan en mer effektiv process för undantagstransporter skapas utifrån samhällsnytta, affärsmodell och regelverk? 2. Hur kan harmoniserad digitalisering och datadelning öka systemeffektiviteten för undantagstransporter och bättre tillgodose alla ingående parters förutsättningar och behov? 3. Kan geofencing och intelligent tillträdeskontroll bidra till regelefterlevnaden och i så fall hur? 4. Hur bör en digitaliserad undantagsprocess implementeras och hanteras? Projekt syftar även till att utreda den samlade behovsbilden hos samtliga intressenter, samt gemensamt ta fram en konceptuell design för nästa generations digitaliserade dispensprocess. I projektet ingår inte implementering. Design som problemlösning kommer att användas genomgående som metod i projektet. Abstract: A small, but important part of the total traffic work, is carried out by vehicles that require special permission from one or more road owners, ie. they need an exemption from the traffic ordinance because they are too heavy, too long, too wide, etc. (abnormal vehicles) to be allowed on the road. Today´s exemption process is partly digitized and in some respect harmonized between the government and the municipalities, but an overall picture from the Swedish Transport Administration, municipalities, the Police Authority, and the business community suggest that there is significant potential for improvement for collaboration between all relevant actors. Among other things, challenges are experienced with the design of the current application procedure, the basis for decisions, and compliance with rules. For example, today´s the application work is often done through email. There are also many questions about who should have access to what data and the quality of data. When it comes to utilizing data and the possibilities of digitalization, there is still a lot to do. The goal of this project is to increase system efficiency in the form of better utilization of abnormal vehicles (with permits) and infrastructure in time and space to reach a more sustainable society. For carriers, it is a about faster and more flexible processing with increased predictability, on equal terms for healthy competition. For road owners, it is about maintaining the standard of the infrastructure and ensuring that is not broken down prematurely. Through the project, a knowledge base for digital exceptional processes will be created based on the obstacles and opportunities based on the following research questions: 1. How can a more efficient process for abnormal vehicles be created based on societal benefits, business model and regulations? 2. How can harmonized digitization and data sharing increase the system efficiency of abnormal vehicles and better meet the conditions and needs of all parties involved? 3. Can geofencing and intelligent access control contribute to compliance with the rules and is so, how? 4. How should a digitized exception process be implemented and managed? The project also aims to investigate the overall needs of all the stakeholders, and jointly develop a conceptual design for the next generation´s digitalized exemption process. The project does not include implementation. Design as a problem solution will be used throughout as a method in the project.
Item type: