VTI National Transport Research Database

BeFo 430 - Experimentell och teoretisk studie av skaleffekten på bergmekaniska parametrar för bergssprickor – etapp 2 (BeFo 430 - Experimental and theoretical study of the scale effect on rock mechanical parameters for rock joints – phase 2)

  • Tengborg, Per
  • Stiftelsen Bergteknisk Forskning (BeFo), Stiftelse, 802017-3145
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-01-02 -- 2024-12-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/95561
Subject(s): Abstract: Denna ansökan avser finansiering av den andra halvan av doktorandarbetet (doktorsetappen) inom det pågående projektet BeFo projekt 391 ”Experimentell och teoretisk studie av skaleffekten på bergmekaniska parametrar för bergssprickor” (avslutas mot BeFo i aug. 2020. FUD-info ärendenr. 6587). De förvärvade kunskaperna från licentiatetappen kommer att användas när arbetet nu går in i fasen att utföra storskaliga skjuvtester. Arbetet i doktorsetappen består av tre delar. I den första delen valideras det nya testsystemets kapabilitet för att säkerställa kvaliteten på mätvärdena. I den andra delen utvärderas tillämpbarheten av existerande skjuvhållfasthetskriterier på storskaliga sprickor och på vilket sätt eventuella brister ger sig tillkänna, vilket kommer att utgöra en viktig grund för fortsatt utvecklingsarbete. I den tredje delen undersöks skaleffekten genom att jämföra data från utförda skjuvförsök på småskaliga bergprov med storskaliga. Det experimentella arbetet har hittills utförts inom ramen för det parallellt löpande projektet POST2 (Parametrization Of STructures), som finansieras av SKB (Svensk Kärnbränslehantering AB) och NWMO (Nuclear Waste Management Organization, Kanada). Samma upplägg planeras för projektet inom denna ansökan, det vill säga ett parallellt löpande POST-projekt inom vilket experimenten utförs på RISE med finansiering från SKB och NWMO.Abstract: This application refers to financing for the second half of the PhD work (the doctoral phase) within the ongoing BeFo 391 project “Experimental and theoretical study of the scale effect on rock mechanical parameters for rock joints”. The acquired knowledge from the licentiate phase will be used in the work as it enters the phase of large-scale shear tests. The work in the doctoral phase consists of three parts. In the first the capability of the new test system is validated in order to ensure the quality of the measurements. In the second part the applicability of the existing shear strength criteria on large-scale joints will be evaluated and possible shortcomings revealed, which in turn will constitute a base for continued development work. In the third part the scale effect will be investigated by comparisons of data from shear tests on small-scale with large-scale. So far, the experimental work has been carried out within the in parallel ongoing project POST2 (Parametrization Of STructures), which is financed by SKB (Swedish Nuclear Fuel and Waste Management Co) and NWMO (Nuclear Waste Management Organization, Canada). The same way of working is intended to be applied within the scope of this application, it is to say a in parallel ongoing POST project, within which the experiments are carried out at RISE based on financing from SKB and NWMO.
Item type:

Powered by Koha