National Transport Library Research Database

Validering av modeller och provningsmetoder för bedömning av betongkonstruktioners beständighet i vägmiljö (Validation of models and test methods for assessment of durability of concrete structures in the road environment)

Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2008-04-01 -- 2009-12-31 ; 1260000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2007:24882
  • Trafikverket 2010/5265
Subject(s): Online resources: Abstract: Livslängdsdimensionering och livslängdsberäkningar görs idag i praktiken med förenklade och föråldrade modeller, bland annat med avseende på materials beständighet. Med mer sofistikerade modeller kan materialåtgången minskas, dimensioneringen göras säkrare och förväntad livslängd förlängas. Det rör sig om tre områden: Frostbeständighet: Boråsmetoden för provning av betongs motstånd mot frostavflagning har accepterats som europeiska referensmetoden (CEN/TS 12390-9). En statistisk modell för beskrivning av frostskador har föreslagits till fib-MC-SLD (P-E Petersson 2004). Modellen har dock ännu inte validerats med fältdata. Kloridbeständighet: CTH-metoden för provning av betongs motstånd mot kloridinträngning har fått stor internationell uppmärksamhet och är på väg att bli standardiserad i Europa. En vetenskapligt baserad modell (ClinConc) som beskriver kloridinträngning har utvecklats. Det finns andra empiriska modeller (t ex i DuraCrete och fib-MC-SLD), men dessa är endast bristfälligt validerade. Karbonatisering: Ett metodförslag (från BSI, UK) har lämnats till CEN TC51(104)/WG12/TG5 för standardisering. Den klassiska modellen baserad på en med tiden avtagande karbonatisering har förslagits i DuraCrete och fib-MC-SLD. För dessa modeller saknas validering genom data från exponering i svenskt klimat. Det är hög tid att verifiera dessa modeller med avseende på svenskt klimat och svenska fältdata. Detta är nödvändigt för att kunna använda modellerna i verklig livslängdsdimensionering. Projektet syftar till att validera och eventuellt komplettera de modeller som kopplar till betongens beständighet (kloridinträngning, frost, och karbonatisering). Detta görs både genom svenska fältdata och resultat från laboratorieundersökningar med de standardiserade provningsmetoderna. Validering utförs i första hand med hjälp av redan insamlade mätvärdena från tidigare projekt. Dessa kompletteras med provdata från några verkliga konstruktioner.Abstract: Service life design and calculations are nowadays based on simplified or outdated models in practice, especially regarding the durability of construction materials. With the help of more sophisticated models safer structures can be designed with expected service life and reduced consumption of materials. It is high time to validate these models with regard to Swedish climate and field data. This project aims at validating and, if necessary, completing the models related to the durability of concrete (chloride ingress, frost attack and carbonation).
Item type: