National Transport Library Research Database

Analys av elcyklingens arbetsbelastning, potential och hälso-effekter (Analysis of workload, potential and health-effects from electic cycling)

  • Schantz, Peter
  • Gymnastik- och idrottshögskolan, Universitet eller högskola, 202100-4334
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-09-01 -- 2025-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2020/119325
Subject(s): Abstract: Ur ett folkhälsoperspektiv är det ett stort värde med aktiva transporter, medan det är okänt om elcykling ,som ett semiaktivt transportsätt, kan leda till motsvarande hälsoeffekter. Det beror av vilka intensiteter, dess variationer och totala volymer av energiomsättning som de faktiska beteendena av elcykling ger upphov till under delar av respektive hela året. Detta är för närvarande okänt. Elcykling kan utföras med olika grad av stöd från cykelns elmotor respektive individens muskelkraft. Hur dessa kraftgivande komponenter samverkar för olika individer, åldrar och kön vid arbetspendling behöver belysas. Vid arbetspendling per cykel ökar hastigheten med ökande färdvägsavstånd. Om så även är fallet vid elcykling är okänt. Detta bör studeras då det påverkar förståelsen av elcyklingens hälsoeffekter. Viktigt är även att kartlägga frekvensen av arbetspendling per vecka genom elcykling under årets olika månader. Genom att kombinera data på energiomsättning och intensitet i förhållande till maximal syreupptagning med duration och frekvens per vecka under hela året framträder den sammantagna bild av elcykling som krävs för att kunna värdera dess hälsoeffekter. Samtidigt är det angeläget att med GPS mäta hastigheter och färdvägsavstånd hos elcyklister, och på så sätt kunna skapa en grund för att förstå potentialen till elcykling i ett regionalt perspektiv av färdvägsavstånd inom den yrkesarbetande delen av befolkningen. Slutligen, genom att skatta den upplevda graden av fysisk ansträngning kommer elcyklingen kunna belysas och jämföras med cykling och gång. Just denna variabel kan vara ett viktigt motiv för en stor ökning av denna typ av semiaktiva transporter vilket skulle kunna leda till att transportsektorns energiförbrukning kan begränsasAbstract: From a public health perspective, active transport is of great value, while it is unknown whether electric cycling, as a semi-active mode of transport, can lead to corresponding health effects. It depends on the intensities, its variations and total volumes of energy turnover that the actual behaviors of electric cycling give rise to during parts of and throughout the year. This is currently unknown. Electric cycling can be performed with different degrees of support from the bike's electric motor and the individual's muscle power. How these empowering components interact for different individuals, ages and genders when commuting to work needs to be elucidated. When commuting to work by bicycle, the speed increases with increasing route distance. Whether this is also the case with electric cycling is unknown. This should be studied as it affects the understanding of the health effects of electric cycling. It is also important to map the frequency of work commuting per week through electric cycling during the different months of the year. By combining data on energy turnover and intensity in relation to maximum oxygen uptake with duration and frequency per week throughout the year, the overall picture of electric cycling required to be able to evaluate its health effects emerges. At the same time, it is important to use GPS to measure speeds and travel distances for electric cyclists, and thus be able to create a basis for understanding the potential for electric cycling in a regional perspective of travel distances within the working part of the population. Finally, by estimating the perceived degree of physical exertion, electric cycling will be able to be illuminated and compared with cycling and walking. This variable can be an important motive for a large increase in this type of semi-active transport, which could lead to the transport sector's energy consumption being limited.
Item type: