National Transport Library Research Database

KAJT - Samplanering av trafikpåverkande åtgärder och trafik – Beräkningsmodell för trafikflöden (SATT-TF) (SATT-TF)

  • Aronsson, Martin
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-01-02 -- 2024-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2021/81090
Subject(s): Abstract: Målet med SATT-TF är att utveckla modell och metod för beräkning av volymer av tåg på järnvägsnätet med hänsyn till kapacitetsrestriktioner och över tid. Syftet med SATT-TF är att bistå projektet TTR Sverige att ta fram de första kapacitetsmodellerna i den nya kapacitetstilldelningsprocessen för tåglägen som det internationella TTR-projektet definierar. Ett ytterligare syfte är kunna mäta trafikpåverkan vid avstängning för banarbeten med den framtagna beräkningsmodellen, framför allt kombinationseffekter av samtidiga avstängningar på olika delar av nätet. Kärnan i beräkningsmodellen, framtagen i det tidigare FoI-projektet SATT, är ett flervaruflöde (multi commodity network flow). En viktig del av SATT-TFs forskning och utveckling rör representation av kapacitet för tidsperioder och bandelar / linjer samt vidareutveckling av beräkningsmetoden. Målet är att kunna beräkna trafikvolymer för ett nät motsvarande Sveriges järnvägsnät för ett typdygn. SATT-TF vilar också på tidigare FoI-resultat där typtransporter på järnväg definierats, en form av produktkatalog kallat Transporttjänsteklasser. Dessa beskriver generiska tåglägen som delar samma basegenskaper. SATT-TF levererar som demonstration en första komplett uppsättning Transporttjänsteklasser som spänner upp alla tåglägen i en tågplan under ett år. Detta resultat är efterfrågat av PLnp som önskar starta ett genomförandeprojekt baserat på resultatet från SATT-TF.Abstract: The goal of SATT-TF is to develop a method and model for calculating volumes of trains on a railway network with capacity restrictions and over time. The purpose of SATT-TF is to assist the TTR Sweden project to develop the first capacity models in the new capacity allocation process for train paths that the international TTR project defines. An additional purpose is to be able to measure the traffic impact during possessions for track works, in particular combination effects of simultaneous possessions in different parts of the network using the developed model. The core of the calculation model, developed in the previous R&D project SATT, is a multi-commodity network flow model. An important part of SATT-TF's research and development concerns the representation of capacity discretized into time periods and lines, together with impprovements of the flow model. The goal is to be able to calculate traffic volumes for a network corresponding to Sweden's railway network for a typical day. SATT-TF also relies on previous R & D results where classes of equal transport types have been defined, forming a product catalog named Transport Service Classes. These describe generic train paths that have common basic characteristics. A result from SATT-TF is a first complete set of Transport Service Classes that span all train paths in an annual time table. This result is requested by PLnp who wishes to start an implementation project based on the result from SATT-TF.
Item type: