Abstract: Trots åtgärder för att minska antalet viltolyckor i Sverige har utvecklingen gått åt fel håll. Mellan åren 2010 och 2021 har antalet viltolyckor ökat med 37 % på statliga vägar. Ökningen av antalet trafikolyckor med vilt på svenska vägar beror främst på en ökad trafikmängd, samt höga hastigheter på de delar av vägnätet där vilt är vanligt förekommande. Över hälften av viltolyckorna sker på vägar med 4 000 fordon per dygn och skyltad hastighet över 80 km/h. För vildsvin, dovhjort och kronhjort bidrar även en ökad utbredning och växande populationer till ökningen. Hastighet är en avgörande faktor för förekomsten av viltolyckor och dess effekter. Detektering av vilt, avancerade förarstödssystem i fordon och infrastrukturella ITS åtgärder (t.ex. viltvarnare och variabla hastighetsgränser på strategiskt utsatta platser) är viktiga möjliggörare för att minska antalet viltolyckor. Forskning och teknikutveckling gällande utformningen av vägars sidoområden, djurens beteenden och ekologi, m.m. är därför nödvändig. I samverkan mellan myndigheter, näringsliv och akademi vill vi kombinera våra kunskaper för att hitta möjligheter som kan minska antalet viltolyckor på väg. Genom att studera infrastrukturella lösningar och utveckling av avancerade förarstöd vill vi uppnå ett hållbart transportsystem på det mer lågtrafikerade vägnätet där andel viltolyckor per trafikant är högre relativt antalet viltolyckor per km och där det inte är motiverbart att vidta fysiska åtgärder. Projektet är en förstudie som är tänkt att genomföras som ett samverkansprojekt som fokuserar på samspel mellan det ekologiska perspektivet (Trafikverket/ VTI, Nationella Viltolycksrådet), det fordonstekniska perspektivet (fordonstillverkare, sensorutveckling, mjukvaruutveckling) och det vägtekniska systemet inklusive sidoområden och underhållsåtgärder. I projektet ingår att bedöma potential för hur förarstödsystem och infrastrukturella ITS åtgärder kan bidra till minskade viltolyckor, samt att bygga en konstellation av aktörer som kan samverka i ett utvecklat projekt mot det gemensamma målet att minska antalet viltolyckor på våra vägar.Abstract: Despite measures to reduce the number of wildlife accidents in Sweden, the development has gone in the wrong direction. Between 2010 and 2021, the number of wildlife accidents increased by 37% on state roads. The increase in the number of road accidents involving wild game on Swedish roads is mainly due to on an increased amount of traffic, as well as high speeds on those parts of the road network where game is common. Over half of Wildlife accidents occur on roads with 4,000 vehicles per day and signposted speeds above 80 km/h. For wild boar, fallow deer and red deer also contribute to an increased distribution and growing populations to the increase. Speed is a determining factor in the occurrence of wildlife accidents and its effects. Wildlife detection, advanced driver assistance systems in vehicles and infrastructural ITS measures (e.g. game detectors and variable speed limits on strategic vulnerable places) are important enablers in reducing the number of wildlife accidents. Research and technology development on: The design of the side areas of roads, the behavior and ecology of animals, etc. is therefore necessary. In collaboration between authorities, business and academia, we want to combine our knowledge to find opportunities that can reduce the number of wildlife accidents on the road. By studying infrastructural solutions and the development of advanced driver support, we want to achieve a sustainable transport system on the more low-traffic road network where the proportion of wildlife accidents per road user is higher relative to the number of wildlife accidents per km and where it is not justified to take physical measures.