National Transport Library Research Database

Digital tvilling med LCC-optimering för effektivare underhåll av spårväxlar (Digital twin with optimised LCC for efficient maintenance of switches&crossings)

  • Pålsson, Björn
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-01-01 -- 2027-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/29796
Subject(s): Abstract: Målet för projektet är att utveckla en metod som kan bestämma de underhålls- och reinvesteringsinsatser som minimerar livscykelkostnaden för en enskild spårväxel. Metoden är tänkt att bestå av två delar. Först en Digital Tvilling som beskriver det fysiska tillståndet hos växeln med hjälp av en simuleringsmodell som kontinuerligt uppdateras med data från inspektioner i spår, mätvagn och fjärrövervakning. Simuleringsmodellen kommer också ha förmågan att prediktera framtida tillstånd. Den andra delen består av en kostnadsoptimering där växelns Livscykelkostnad (LCC) utvärderas för olika val av underhåll och reinvesteringar med hjälp av den Digitala Tvillingen. Projektet förväntas bidra till förbättrade metoder för underhållsoptimering som kan generaliseras till andra områden samt lägre LCC för spårväxlar. När projektet är slut skall där finnas vetenskapliga publikationer som beskriver metoden samt en demonstration av metoden för ett mindre antal utvalda spårväxlar genom en datorimplementering. Projektet syftar inte till att utveckla en kommersiell produkt.Abstract: The goal of the project is to develop a method that can determine the maintenance and reinvestment efforts that minimize the Life Cycle Cost (LCC) of an individual turnout. The method is intended to consist of two parts. First, a Digital Twin that describes the physical condition of the turnout using a simulation model that is continuously updated with data from on-track inspections, inspection cars and remote monitoring. The simulation model will also have the ability to predict future conditions. The second part consists of a cost optimization where the turnout’s LCC is evaluated for different choices of maintenance and reinvestment choices using the Digital Twin. The project is expected to contribute to improved maintenance optimization methods that can be generalized to other areas, as well as lower LCC for turnouts. When the project is finalized, there will be scientific publications describing the method as well as a demonstration of the method for a small number of selected turnouts through computer implementation. The project does not aim to develop a commercial product.
Item type: