Abstract: Forskning och utveckling av flytande hamnterminaler har tagit fart utifrån världshandelns behov av välfungerande effektiva hamnar som centrala logistiknoder. Containerfartygen växer i storlek och mer volymer behöver tas om hand i hamnarna samtidigt som högre krav ställs på service och effektivitet. I den gröna omställningen behöver hamnarna inte bara agera logistiknod, utan även energinod. Samtidigt gör den fortsatta urbaniseringen att ytorna är begränsade samt påverkan på lokala miljön blir större, exempelvis vid muddring och operationer. Därigenom kan en flytande hamnterminal bidra till en ny logistikinnovation i transportsystemet som del i hamnutvecklingen och den gröna energiomställningen.Abstract: Research and development of floating port terminals has gained momentum based on world trade's need for well-functioning, efficient ports as central logistics nodes. Container ships are growing in size and more volumes need to be handled in the ports at the same time as higher demands are placed on service and efficiency. In the green transition, the ports not only need to act as a logistics node, but also an energy node. At the same time, the continued urbanization means that the surfaces are limited and the impact on the local environment is greater, for example during dredging and operations. Thereby, a floating port terminal can contribute to a new logistics innovation in the transport system as part of port development and the green energy transition.