National Transport Library Research Database

Förstudie: Ersättning av klorerade lösningsmedel vid extraktion av asfaltmaterial (Pre study: Alternative to dichloromethane as solvent when extracting binder from asphalt)

  • Zhu, Jiqing
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-02-01 -- 2023-12-15 Registration number:
  • Trafikverket 2023/18965
Subject(s): Online resources: Abstract: Metylenklorid eller diklormetan, som är ett annat namn för samma lösningsmedel, är det lösningsmedel som de flesta asfaltslaboratorier använder till SS-EN 12697-1 samt -3 i Sverige idag. Dess användning är ett undantag endast för FoU och analysarbete från det allmänna förbjudet för metylenklorid i hela landet. Även om lösningsmedlet har fungerat bra i de flesta fall kan exponering/utsläpp av metylenklorid leda till hälso-, miljö- samt säkerhetsrisker i/från laboratorier. Nya asfaltanalysatorer har hjälpt till att undvika en del av riskerna. Men en annan del risker återstår, till exempel vid påfyllning, tömning, osv. Dessutom är det oklart hur länge metylenklorid kommer få användas i analysarbete i Sverige. Innan undantaget tas bort, hade det varit bra om vi hittat en ersättare till metylenklorid för extraktion och återvinning av bindemedel från asfalt. Detta projekt syftar till att, genom litteraturstudie och sammanställning av erfarenheter, ta fram profiler och prioritering av lämpliga egenskaper hos möjliga alternativa lösningsmedel (eller lösningsmedelsblandning) till metylenklorid. Abstract: Methylene chloride, also named dichloromethane, is the solvent that most asphalt laboratories use for SS-EN 12697-1 and -3 in Sweden today. Its use is an exception only for R&D and analytical work from the general ban on methylene chloride throughout the country. Although the solvent has worked well in most cases, exposure/release of methylene chloride can lead to health, environmental and safety risks in/from laboratories. New asphalt analysers have helped to avoid some of the risks. But other risks remain, e.g., when filling, emptying, etc. In addition, it is unclear for how long time methylene chloride can still be used in analysis work in Sweden. Before removing the exception, it would have been good if we had found a replacement for methylene chloride for the extraction and recover of asphalt binders. This project aims, through literature study and summary of experiences, to identify profiles and develop prioritization of suitable properties of possible alternative solvents (or solvent mixture) to methylene chloride.
Item type: