National Transport Library Research Database

BIG A2023-06 Utvecklad packningskontroll för framtidens kvalitetssäkring (Improved controll of compaction for future quality)

  • Larsson, Stefan
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-01-09 -- 2026-02-28 Registration number:
  • Trafikverket 2023/24100
Subject(s): Abstract: Packning är den vanligaste jordförstärkningsmetoden och används i stor omfattning vid byggande av vägar pch järnvägar. En viktig del i processen är att kvantifiera och verifiera packningsresultatet. Packningskontroll utförs med syftet att verifiera att tillräcklig komprimering av materialet är genomförd och att så liten efterpackning som möjligt kommer att uppstå, samt att verifiera att konstruktionen har tillräcklig bärighet (styvhet). Dagens metoder för acceptanskontroll i samband med packning är dock ineffektiva och osäkra. Ofta tillämpas enstaka statiska plattbelastningsförsök (PLT) med yttäckande packningskontroll (YPK). Dagens YPK-värden korrelerar dåligt med PLT och nuvarande metoder ger kontroll endast i ett fåtal punkter. Vidare går maskinutvecklingen mot mer automatisk justering av packningsparametrar vilket vidare ökar diskrepansen mellan YPK-värden och faktisk styvhet. Projektet syftar till att utveckla YPK-tekniken för att bättre korrelera mot PLT och således minska behovet av manuell acceptantkontroll. Utvecklade YPK-värden skulle ge en mer effektiv byggprocess och öka tillförlitligheten av acceptanskontrollen då den skulle utföras över hela den packade ytan. Vidare skulle det öka säkerheten då behovet av personal som vistas i maskiners arbetsområde skulle blir mindre. Projektet är ett doktorandprojekt och huvuddelen utförs som en serie fullskaleförsök i Dynapacs väglaboratorium. Projektet är ett samarbete mellan KTH, Dynapac och Peab, vilket möjliggör en snabb och effektiv implementering. Denna ansökan avser arbete till och med licentiatexamen.Abstract: Compaction is most common ground improvement method and is used extensively in construction of roads and railways. An important part of the process is to quantify and verify the compaction result. Compaction control is carried out with the aim of verifying that sufficient compaction of the material has been carried out and that as little post-compaction as possible will occur, as well as to verify that the structure has sufficient bearing capacity (rigidity). However, the current methods for acceptance control of compaction are ineffective and uncertain. Often, sparse static plate load tests (PLT) are combined with continuous compaction control (CCC). The available CCC-values have weak correlations with PLT and current methods provide control in only a few scattered points. Additionally, machine development moves more and more toward automatic adjustment of compaction parameters, which further increases the discrepancy between CCC-values and actual stiffness. This project aims to develop the CCC technique to better correlate with PLT and thus decrease the need of manual acceptance control. Developed CCC-values would provide a more efficient construction process and increase reliability of the acceptance control since it would be applied on the whole compacted surface. In addition, it would increase safety since the need for staff to be present in the working area of machines would decrease. The project is a PhD project and the majority is conducted as a series of full scale tests in Dynapac’s road laboratory. The project is a collaboration between KTH, Dynapac and Peab, which facilitates a quick and effective implementation. The application considers project work until licentiate degree.
Item type: