National Transport Library Research Database

Förstudie: Testmetoder för ledningsbundna- och strålade elektromagnetiska störningar från laddningsinstallationer (Test methods for conducted and radiated electromagnetic disturbances from charging installations)

  • Bollen, Math
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-09-01 -- 2024-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2023/8261
Subject(s): Abstract: Laddningsinfrastruktur är en källa för ledningsbundna- och strålade elektromagnetiska störningar. Utveckling av testmetoder behövs för att bättre förstå dessa emissioner och ta fram rimliga gränser i syfte att inte störa omgivningen. Exempelvis projekteras laddningsstationer nära järnvägen, vilkas emissioner i nuläget inte kan bedömas på ett tillförlitligt sätt avseende dess eventuella inverkan på Trafikverkets anläggning. Det som behöver undersökas är ledningsbundna- och strålade elektromagnetiska störningar från laddningsinstallationer relaterade till elektrifiering av transporter. Installationer att omfattas är snabbladdning av elektrifierade fordon såsom personbilar, laddning av stora fordon såsom bussar, lastbilar, batteritåg, båtar och flygplan samt elektrifierad matning av elvägar. Problematiken kommer att studeras utifrån aspekterna: (i) störningar från Trafikverkets anläggningar mot omgivande miljö; (ii) störningar från omgivande miljö mot Trafikverkets anläggningar samt störningar inom Trafikverkets anläggningar. Under förstudien kommer allvarligheten för störningarna att bedömas genom litteraturstudie, empirisk erfarenhet, mätningar, och kontakt med olika intressenter. Förstudien förväntas resultera i en detaljerad beskrivning av innehållet för projektet. Under förstudien kommer det att göras en första kartläggning för att: (i) utforska metoder för mätning av emissionen; (ii) inventera möjliga konsekvenser för emissionen.Abstract: Charging infrastructure is a source of conducted and radiated electromagnetic interference. Development of test methods needed to better understand these emissions and to reach reasonable limits in order not to disturb the environment. For example, charging stations is being planned near the railway, whose emissions cannot currently be reliably assessed with regard to their possible impact on the Swedish Transport Administration's facility. What needs to be investigated is conducted and radiated electromagnetic interference from charging installations related to the electrification of transportation. Installations covered are fast charging of electrified vehicles such as passenger cars, charging of large vehicles such as buses, trucks, battery trains, boats and airplanes as well as electrified supply of electric roads. The problem will be studied based on the aspects: (i) disturbances from the Swedish Transport Agency's facilities to the surrounding environment; (ii) disturbances from the surrounding environment towards the Swedish Transport Administration's facilities as well as disturbances within the Swedish Transport Administration's facilities. During the preliminary study, the severity of the disturbances will be assessed through literature study, empirical experience, measurements and contact with various stakeholders. The preliminary study is expected to give a detailed description of the content for the main study. During the preliminary study, an initial survey will be made in order to: (i) explore methods for measuring the emission; (ii) inventory possible consequences for the issue.
Item type: