National Transport Library Research Database

BIG A2023-11 Metod-tillståndsbedömning och val av stabilitetsåtgärd (BIG A2023-11 Method-assessment of status and choice of stability measures)

  • Jönsson, Åsa
  • Statens geotekniska institut (SGI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0712
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-02-15 -- 2025-11-20 Registration number:
  • Trafikverket 2023/26350
Subject(s): Abstract: Inom Trafikverket pågår sedan många år tillbaka ett arbete med att ta fram regler för bedömning av stabilitetskraven för befintliga anläggningar. Den befintliga anläggningens historik är en faktor värd att beakta vid bedömningen av stabiliteten. Alltför stora och kanske omotiverade insatser för att uppnå nybyggnadskraven skulle kunna undvikas i projekt där befintliga anläggningar är involverade. I ett tidigare BIG-uppdrag (2018) har två metodiker (utvecklade av Trafikverket resp Chalmers) avseende värdering och framtagande av krav på säkerhetsnivå testats och jämförts med tre metoder avseende stabilitetskrav respektive bedömning av skredrisker. De utvärderade metodikerna behöver revideras och kompletteras för att kunna användas på ett systematiskt och robust sätt. Aktuellt BIG-uppdrag utgör en fortsättning på det tidigare uppdraget så att föreslagna revideringar och kompletteringar kan göras för de båda metodikerna liksom utprovning via involverandet av lämpliga Trafikverksprojekt. Slutligen kommer en metodik att rekommenderas för implementering hos Trafikverket. Metodiken ska knyta an till möjligheten att verifiera säkerhetsnivån i enlighet med Eurokod. Liknande arbete pågår inom SGI, exempelvis vid sekretariatet för Göta älv, med framtagande av kriterier för bedömning av erforderlig förstärkningsgrad för befintliga förhållanden vid stabilitetshöjande åtgärder längs Göta älv.Abstract: Within the Swedish Transport Administration (STA) work to produce regulations regarding slope stability requirements for existing road and railway embankments has been on-going for a long time. The history of the existing embankments is a factor of great importance when evaluating the actual slope stability. Large and unjustified reinforcements to comply with standards as for a new construction could be avoided in cases where existing road and railway embankments are part of the project. In a previous BIG-project (2018) two methods for evaluating the requirements of slope stability for existing embankments have been tested and compared with three other methods regarding slope stability requirements as well as landslide risk assessment. The tested methods need to be revised and supplemented in order to make them usable in a systematic and robust way. The BIG-project at hand is a continuation of the aforementioned BIG-project whereby suggested revisions and supplements will be made for both the methods, as well as testing the methods further in relevant infrastructural projects at the STA. Eventually, one method will be recommended for implementation within the STA. Similar work is currently being performed by the Swedish Geotechnical Institute, for example within the Secretariat of the Delegation of Göta Älv, with the development of criteria for assessing the required degree of reinforcement for existing conditions in the case of stability-enhancing measures along the Göta Älv.
Item type: